חברה והשקפה
מיסטיקה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב: בתנך כתוב ´מכשפה לא תחיה´ זאת אומרת אסור ללכת לאנשים שיודעים עתידות? ואם אסור אז למה יש להם היתר לפעול בזה איך זה מתקשר לקבלה שגם עוסקת בזה למה יש אנשים אם יכולות נבואיות. למה אי אפשר לקבל עזרה לשם מניעת קיפוח נפש שלמען זה מותר הכל? למה למנוע יעוץ וכוון לאנשים שמאוד זקוקים, אם זה יכול לאזן אותם? תודה.
תשובה
שלום וברכה
כך כתוב בתורה
(יג) תָּמִים תִּהְיֶה עִם יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ:
(יד) כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנֲנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ:
(טו) נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן:
רמב"ן על דברים פרק יח פסוק יג
(יג) וטעם תמים תהיה עם ה´ אלהיך שנייחד לבבנו אליו לבדו, ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמתת כל עתיד, וממנו לבדו נדרוש העתידות, מנביאיו או מאנשי חסידיו רצוני לומר אורים ותומים ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם, ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים, אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים, כי הוא אלהי האלהים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו ולפיכך אחר אזהרת שאלת העתידות מקוסם ודורש בעד החיים אל המתים אמר שתהיה תמים עם השם בכל אלה, ולא תירא ממגיד עתיד אבל מנביאו תדרוש ואליו תשמע וזה דעת אונקלוס, שלים תהא בדחלתא דה´ אלהך, שלא תהיה חסר ביראתו, כי "תמים" הוא השלם בדבר, כמו שה תמים (שמות יב ה) שאין בו מום ושום חסרון וזו מצות עשה, וכבר הזכרתי זה בפסוק והיה תמים (בראשית יז א).
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il