נשים
נידה-והתקן
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב , הנני נשואה +2 הייתי אצל הרב בקשר לבעיה רפואית של בעלי והוא שאל אותי האם אני מוכנה לקחת על עצמי טבילה במקווה ועניתי שכן.אציין כי אנו חילונים מאוד מסורתיים . להלן שאלותיי : 1. מהי המשמעות מבחינתי שלקחתי על עצמי לבצע את מצוות הטהרה והטבילה במקווה ,כלומר מה עלול לקרות אם לא אעמוד כפי שצריך בהטחתי לרב. 2. כיצד שומרים על נידה מיום קבלת המחזור? 3.אני עם התקן מירנה לכן המחזור אינו סדיר ומידי חודשיים או שלושה יש לי כתם חום ל כשלושה ימים -האם זה נקרא מחזור? 4. לאחר קיום יחסי מין לפעמים יש לי כתם חום - האם זה מחזור? 5. כבוד הרב הדגיש בפניי לטבול במקווה , האם זה בסדר שאבצע את הטבילה באמבטיה בבית ??? סליחה על חוסר הידע המדוייק בנושא ותודה מראש על התשובות. יפית
תשובה
שלום וברכה
אשרייך שזכית לקבל על עצמך מצווה יקרה זו של שמירת הטהרה דבר שמשפיע לטובה עלייך ועל כל בני ביתך, ובמיוחד על הילדים, בין שנולדו כבר ובין שיוולדו בעתיד אי"ה.
1. עצם המצווה היא יקרה וחשובה מאוד וגם ללא הקבלה אצל הרב ההפסד מאי קיום המצווה הוא עצום.
במעלת
למדי את הדברים ותרוו נחת לנפשך.>
לאחר קריאת דברים אלו, בוודאי תקבלי את המצווה מאהבה ולא תשאלי יותר מה עלול לקרות אם......
2. קיצור הלכות נידה
לאחר שהתחיל המחזור או לאחר כל טיפה של דם שיוצאת מהרחם שלא ממכה, יש להמתין לפחות ארבע ימים לספרדיה וחמש ימים לאשכנזיה ולהפסיק בטהרה {יבואר להלן} ביום החמישי לפני שקיעת החמה.
גם אם יש לך רק יומיים מחזור יש להמתין את מספר הימים האמרו ולאחר מכן להפסיק בטהרה.
אם הדימום לא נפסק אי אפשר להפסיק בטהרה, ויש להמתין עד גמר הדימום באופו מוחלט.
ההפסק
כפי שכתבתי ביום הרביעי של המחזור יש לבדוק עם חתיכת כותנה נקייה מכובסת את הנרתיק שאין בו כל הפרשה דמית, ובדיקה זו נראת בדיקת הפסק טהרה.
{לכתחילה ראוי להניח מעת השקיעה למשך רבע שעה חתיכת בד בנרתיק כדי לוודא שאין כל הפרשה בעת זו אולם אם יש קושי, אין להחמיר בכך}
אם הבד יצא נקי או צהוב בהיר את יכולה להתחיל לספור שבעה ימים שהם נקראים שבעה נקיים.
שבעה נקיים
בימים אלו יש ללבוש בגד תחתון לבן, וכן לבדוק את עצמך בבוקר ולפנות ערב בכל יום בבד נקי כנ"ל כדי לוודא שלא היתה שום הפרשה.
אם קשה לבדוק בכל יום די בבדיקה אחת ביום הראשון ובבדיקה אחת ביום השביעי.
ביום השביעי בלילה יש לטבול לאחר חפיפה וניקוי הגוף מחציצות.
אם תרצי, אשמח לכוונך למדירכה שתלמדך חינם את כל ההלכות על בוריים.
דינים הנוהגים בימים אלו
בכל ימים אלו מתחילת המחזור ועד לטבילה בלילה, אסור לקיים יחסים ואיסור זה הוא איסור תורה ויש בו כרת.
בנוסף לכך גזרו חכמים הרחקות מיוחדות שלא להגיע לחטא.
קיצור שולחן ערוך סימן קנג
סעיף ה
לא יגע בה אפילו באצבע קטנה, ולא יושיט מידו לידה אפילו דבר ארוך וכן לא יקבל מידה, וכן זריקה מידו לידה או מידה לידו אסור.
סעיף ו
לא יאכל עמה על השלחן אלא אם כן יש איזה שינוי דהיינו שיהיה איזה דבר מפסיק בין קערה שלו לקערה שלה. דבר שאין דרכו להניחו שם פעם אחרת, או שתשנה את מקומה, ואם דרכן שכשהיא טהורה אוכלין מתוך קערה אחת, ועתה אוכלין כל אחד מתוך קערה אחרת סגי בהכי.
סעיף ז
לא ישתה משיורי הכוס ששתתה היא, ואם הפסיק אדם אחר ביניהם או שהורק אל כוס אחרת שרי.
ואם שתתה והוא אינו יודע ורוצה לשתות מכוס זו אינה צריכה להגיד לו ששתתה היא ממנה (אבל אם ידע ששתתה אלא שלא ידע שהיא נדה כתבתי בספרי לחם ושמלה כי נראה דצריכה להגיד לו),
היא מותרת לשתות משיורי כוס שלו, ויש אומרים דכשם שאסור לשתות משיורי כוס שלה כך אסור לאכול משיורי מאכל שלה.
סעיף ח
לא יישן עמה במטה אחת אפילו אין המטה מיוחדת לה, ואפילו כל אחד בבגדו ואין נוגעין זה בזה ואפילו יש לכל אחד מצע בפני עצמו.
ואפילו אם שוכבים בשתי מטות והמטות נוגעות זו בזו אסור, ואם שוכבין על הארץ לא ישכב פנים נגד פנים אלא אם כן יש מרחק רב ביניהם, הוא הדין אם ישנים בשתי מטות סמוכות זו לזו בארכן, שלפעמים הם פנים נגד פנים אף על פי שיש הפסק בין המטות יש לאסור, אלא אם כן יש מרחק רב ביניהם, ואסור להבעל אפילו לישב על המטה המיוחדת לה אפילו שלא בפניה, והיא אסורה לישן על המטה המיוחדת לו, אבל לישב עליה אין להחמיר. סעיף ט אסורין לישב על ספסל ארוך שהוא מתנדנד ואם אדם אחר מפסיק ביניהם מותר.
ולא ילכו בעגלה אחת או בספינה אחת, אם הולכים רק דרך טיול כגון לגנות ופרדסים וכיוצא בזה, אבל אם הולכים מעיר לעיר לעסקיהם מותר אף על פי שהם לבדם, ובלבד שישבו באופן שלא יגעו זה בזה.
סעיף י
לא יסתכל בשום מקום מגופה במקום שדרכה לכסות, אבל במקומות הגלוים מותר לו להסתכל אף על פי שהוא נהנה, אסור להריח בבשמים המיוחדים לה ואסור לשמוע קול זמר שלה.
סעיף יב
לא תמזוג לו כוס יין בפניו או להביאו לו ולהניחו לפניו על השלחן, ולא תציע לו מטתו בפניו אבל שלא בפניו הכל מותר אף על פי שהוא יודע שהיא עשתה, ואסורה ליצוק לו מים לרחוץ פניו ידיו ורגליו ואפילו מים צוננים.
סעיף יג
כשם שהיא אסורה למזוג לו את הכוס כך הוא אסור למזוג לה. ולא עוד אלא אפילו לשלוח לה כוס יין המיוחד לה אפילו הוא כוס של ברכה אסור.
3. אם מדובר רק בכתמים חומים ולא בדימום רצוף ולא בכתמים אדומים אין בכך משום נידה.
4. אם אכן זנ החום אין בו כל טומאה.
אני ממליץ להראות ל]פחות פעם אחת את הכתם לרב שיוכל לפסוק לך אם אכן מדובר בכתם חום שאינו מטמא.
אין בכך בושה והרבנים רגילים בכך הרבה.
אם תרצי אכוונך לרב בקי בהלכות אלו באיזור מגוריך.
5. אין כל תועלת בטבילה באמבטיה, והטהרה היא רק כמו שציווה לנו בורא עולם במקווה שנבנה לפי כללי ההלכה.
אשמח לסייע בידך עוד, ואמליץ שוב ללמוד את כל ההלכות עם מדריכה שבכך תקיימי את המצווה בשלימות כראוי.
אם תרצי הכוונה שלחי לי מספר טלפון וישובו אילייך
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il