חברה והשקפה

´ענווים ענווים הגיע זמן גאולתכם´...

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש שיר שאומר ´בשעה שמלך המשיח בא,עומד על גג בית המקדש, משמיע לישראל ואומר:´ענווים,ענווים,הגיע זמן גאולתכם,ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזורח´ קודם כל,מאיפה מקור המילים? ושנית למי בדיוק מתיחסים בביטוי ´ענווים´ ולמה הענווים בדיוק זוכים שכך קורא להם מלך המשיח ומבשר להם על גאולתם תודה רבה.

תשובה

העניין מבואר בדברי חז"ל בפסיקתא רבתי (פרשה לו):

שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח נגלה בא ועומד על הגג של בית המקדש, והוא משמיע להם לישראל ואומר להם ענוים הגיע זמן גאולתכם, ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם, שנאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה´ עליך זרח.

אמר רבי יצחק, שנה שמלך המשיח נגלה בו, כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה, מלך פרס מתגרה במלך הערבי, והולך מלך הערבי ליטול עצה מהם, וחוזר מלך פרס [איראן] ומחריב את כל העולם, וכל האומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם, ויאחוז אותם צירים כצירי יולדת, וישראל מתרעשים ומתבהלים, ואומרים: להיכן נבוא ונלך? להיכן נבוא ונלך? ואומר להם הקב"ה: בני! אל תתיראו! כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם! מפני מה אתם מתיראים? אל תיראו הגיע ימי גאולתכם! ולא כגאולה ראשונה גאולה אחרונה, כי בגאולה ראשונה היה לכם צער ושיעבוד מלכות אחריה, אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושיעבוד מלכות אחריה.

עד כאן דברי חז"ל שם.

ענווים הוא כינוי לעם ישראל הדבק בעבודת ה´, הציפיה והמוטו של החרדים לעבודת ה´ הוא להגיע למידת הענוה, כדברי הרמב"ן באגרתו המפורסמת:

מִדַּת הָעֲנָוָה, שֶׁהִיא מִדָּה טוֹבָה מִכֹּל הַמִּדּוֹת טוֹבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: עֵקֶב עֲנָוָה יִרְאַת ה´.

הם הם הענווים המצפים לגאולה השלימה, ולבשורה על כך שנתבשר במהרה.

שבוע טוב - מנשה ישראל



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה