חברה והשקפה
הומואים דתיים
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
אבקש את התייחסותכם למסמך זה. כאמא לבחור דתי בעל נטיה אני חושבת שזה מן הראוי שהרבנים יאשרו את המסמך הנ´ל ויחזקו את ידיו של ארגון הו´ד. *** לק´י מסמך עקרונות לבעלי נטייה הומוסקסואלית בחברה הדתית האנושיות הפשוטה, צו המוסר והאחריות הציבורית במציאות ימינו קובעים, כי לא ניתן עוד להתעלם מהתופעה של הומוסקסואלים דתיים ומהיקפה, ואסור לחמוק מדיון בסוגיה כה רגישה וכואבת, שהשלכותיה על המעורבים בה ועל משפחותיהם, כה מרחיקות לכת. מילות פתיחה על היהדות אדם יהודי כפרט הינו חלק מהעם היהודי, עם הסגולה, אור לגויים - ברכה לכל משפחות האדמה. אנו מאמינים כי אין אדם שאין טעם לקיומו, ושאין לו שליחות. פעמים שהשליחות היא נוראה וקשה, ואין בה דבר מהגשמת החלומות האישיים. ואולי דווקא החיים של מי שצריך להתמודד עם שליחות מורכבת, יכולים להפוך לחיים שהם רבי משמעות יותר מכולם, כי הם חיים של התמודדות, של יצירה מתוך כאב, של קשר עמוק שיכול להיווצר עם האלוהים דווקא מתוך מצוקה, ושל הרבה דברים אחרים. נקודת המוצא צריכה להיות שלחיים יש משמעות עמוקה מאוד, ושבמקום לחשוב על אי הרצון להתמודד עם חיים כאלה, בגלל משפחה או סביבה, יכול האדם לחשוב על הקרב הגדול שהוא עומד לנהל, עם סיכויים לנצח בו, ולהיות מלא ביטחון ושמחה שהוא עושה את הדבר הנכון. מצוות הבסיס של היהדות מצוות ´ואהבת לרעך כמוך´ חשובה ומהותית ביהדות, ביחס לתרי´ב המצוות האחרות. היא הוגדרה על ידי רבי עקיבא ככלל גדול בתורה. היא ומצוות ´ואהבת את ה" אלהיך´ הן שני יסודות תורת ישראל. לפי היהדות, כל אדם, ולא משנה אם מעשיו טובים או רעים, אם הוא יהודי או לא, גוי או אפיקורס, הומו או סטרייט, נברא בצלם אלוהים. רק כאשר בני האדם ילמדו לאהוב ולכבד האחד את השני הם יצליחו לראות בזולתם את הנשמה האלוהית. בנבואותיהם של ישעיהו וירמיהו יש לאלוהים מסר מאוד ברור: הוא כועס על צביעות העם, שאמנם שומרים שבת, מתפללים ומקריבים קורבנות (מקפידים על מצוות ´בין אדם למקום´) אבל רומסים האחד את השני ושוכחים את מצוות ´בין אדם לחברו´. הראי´ה קוק זצ´ל לימדנו, כשנשאל פעם, מדוע הוא מתייחס בטוב לב שכזה ליהודים המתרחקים מדתם. הוא השיב תשובה, שכדאי לכל יהודי שומר מצוות לחרוט בזכרונו, המדברת בעד עצמה: ´מוטב שאכשל באהבת חינם, מאשר חלילה בשנאת חינם´. ערך המשפחה ביהדות אין ספק שנישואין והבאת ילדים לעולם הם ערכים עליונים ביהדות. במקום שבו יש פוטנציאל לנישואין בריאים ויציבים, גלויים וכנים, יש להיענות בחיוב לצו האלוהי ´פרו ורבו´. הנישואין וההולדה הם חלק אינטגרלי מבריתו של אברהם אבינו. הלכה והומוסקסואליות ההלכה עוסקת בפעילויות מיניות, אך לא בזהויות מיניות. בהלכה אין דבר כזהות הומוסקסואלית - ישנם דחפים מיניים שיש לשלוט בהם. ההלכה אינה מוקיעה את ההומוסקסואליות כי אם את האקט שעליו אסרה תורתנו- משכב זכור. כמו ברוב העניינים בתורה אין אנו יודעים לאשורו מדוע – תורת אלוהים היא התורה, ואין אנו יורדים לסוף דעתו של בורא עולם. אף על פי כן, אנו מנסים להבין כמידת יכולתנו. הדת לא התחייבה להיות תשובה לכל דבר. למעלה מכך, הדת אינה מהווה תשובה דווקא, כי אם שאלה ענקית הנוגעת לייעוד העולם והאדם בתוכו. האמונה היא הקשר המיוחד עם בורא עולם, החי לעיתים בהרמוניה מלאה בתוך האדם אך לעיתים נדרש האדם להקרבה, כדי לעמוד ברוממות הקשר עם הקב´ה. על המבקש להתחזק בדרכה של תורה, לא להשלות את עצמו, ולא לסבור כי ניתן לעשות זאת בלי לקבל על עצמו עול. גם עול מצוות באהבה. עול מצוות הוא עול, כמו העול של ההתמודדות המלאה וע´י כך האהבה נובעת מהקומות העמוקות יותר שעול זה מרומם ומנשא אותנו, מעבר להיותו מצוות ה". מבחינה מעשית, התרכזותו של אדם הומוסקסואל דתי, הוא על פי המותר, ובוודאי שמותר לגבר לאהוב גבר אחר. יחסי אהבה ורעות בין גברים היו לאורך הדורות כולם, ב´ה, ואין גבר שלא אוהב גברים אחרים. האיסור הוא ידוע לגבי משכב זכור ולפיכך גם הפריפריה שלו הקשורה לעניינים מיניים. תיאור מצבם של הו´ד השאלה אשר הו´ד שואלים את עצמם עתה ואת קהילת שומרי התו´מ היא לאחר ששילבו את עובדת היותם הומוסקסואלים אל תוך חייהם - ´בהיותי הומוסקסואל, מה אלוהי ישראל דורש ממני? ´ מחד, על הציבור הדתי להמשיך ולדבוק בקדושת המשפחה, מאידך, על הציבור הדתי, מנהיגיו ורבניו, לדאוג לחלק מאלו בעלי הנטייה החד מינית אשר אינם יכולים להינשא לאישה ולעודדם להמשיך לשמור את כל המצוות אותן הם מסוגלים לשמור. אין מדובר בהכרה במסלול חדש של חיים הפתוח לבחירת כל מאן דהו, אלא בהכרה באחרים שבקרבנו, אשר אינם יכולים לקיים את ערך הנישואין העליון, מתוך תפיסה כי יהדות איננה עניין של ´הכל או לא כלום´. סוגיית בעלי הנטייה ההומוסקסואלית היא מהסוגיות הקשות ביותר בעולמם של החיים ובעולמה של היהדות. מדובר בדרך שלחלק גדול מהאנשים היא ללא מוצא. חלק מאותם אנשים היו מוכנים לעשות כל דבר כדי לשנות את נטייתם, אך אינם יכולים לעשות זאת. חוסר היכולת להשתנות, של חלק מאותם ההו´ד, יחד עם המדיניות המוטעה כלפיהם מצד חלק מהציבור הדתי של ´הכל או לא כלום´, עלולה להביאם למבוי סתום ולמצבים של פיקוח נפש. בעניין מתבגרים המתלבטים בנטייתם המינית, מחד, על הציבור הדתי להמשיך לחנכם על פי קדושת המשפחה ולהשאירם במסגרת מסלול החיים היחיד של אדם דתי, מאידך, יש לאתר ולסייע לאותם המתבגרים אשר זקוקים לעזרה מקצועית- פסיכולוגית כדי להתמודד עם תופעת ההתאבדות והמצוקות הנפשיות. יש לשקול בזהירות מרבית כל ניסיון התערבות להכוונת הנטייה המינית של מתבגרים, מאחר שהתערבות שכזו טומנת בחובה יותר סיכונים למתגבר מאשר התועלת המוטלת ממילא בספק. ההקפדה על איסור התורה על ´משכב זכור´ שנאמר בו ´תועבה´, הינה ניסיון קשה שעל האדם ההומוסקסואל לעמוד בו, ניסיון עצום שאין דומה לו כמעט בכל מערכת של תורה ומצוות (למשל הימנעות מאיסור נידה). יחד עם זאת, מחשבה שניתן לתקן כאב זה על-ידי שינוי בהלכה טעות ביסודה. אדם הומוסקסואל שנכשל באיסור הוא בגדר של ´מומר לתיאבון´ ולא ´מומר להכעיס´ ולכן אסור לדחותו מהקהילה הדתית. אדם שנמשך לבני מינו, ואינו עובר על מ´ז, ראוי ליחס של הבנה וחמלה אמיתיות, מכיוון שלא מדובר בבחירה. המיניות שלו היא מה שהינה, עאכ´ו אם אותו יהודי הומוסקסואל הוא שומר תורה ומצוות. המסר המרכזי של העקרונות המסר העיקרי הראשוני שברצוננו להביא בפני ההומוסקסואל הדתי הוא שלא ייטוש את אורח חייו הדתי, ושלא יוותר על שמירת המצוות בגין אותה מצווה קונקרטית המאפילה אולי על תודעתו כיהודי נאמן לתורה. יהדות אינה עניין של הכל או לא כלום, ´אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא´ ועל כל אחד להשתדל בעבודת הבורא באותו מצב ובאותה נקודה בה הוא נמצא. הקהילה היהודית שומרת המצוות, כשהיא מאמצת גישה מחמירה לבעיית קבלתם של אנשים רבים לחיקה מסתכנת בהרחקתם מכל מה שקשור בדת, הלכה ומסורת, פשוט משום שהם חשים שלכל אלו כבר אין עימם דבר וחצי דבר. נקיטת גישה לא סובלנית מהווה ´שימת מכשול בפני עיוור´, כי העדר חמלה אנושית רק יהרוס עוד יותר את מסירותו של אותו אדם ליהדות. אנו מאמינים בחוסנה של החברה היהודית הדתית ובחוזק ערכיה ואמונתה, אשר רק בזכותם ובזכות שמירה קפדנית עליהם תתאפשר הכלתם של ההו´ד בקרבנו. לכן, אין בהכללה זו בכדי להוות איום של ממש ולערער את חוזק יסודות החברה הדתית וערכיה. יש להמשיך לקיים שיח הלכתי רציני בעניין. אשר על כן, להלן הנקודות של מסמך זה: א. אין מידע חד משמעי לגבי מקורה של הנטייה המינית ההומוסקסואלית. אחוז מסוים של אנשים בכל ציבור משוכנעים באופן פנימי ועמוק כי הם בעלי נטייה הומוסקסואלית, ואין בכוחם לשנות זאת. מדובר גם בכאלה אשר עשו מאמצים אדירים להשתנות ולא הצליחו. ב. משכב זכור – בניגוד לנטייה עצמה – הוא זה שאסור באופן גמור ומוחלט בתורת ישראל. זהו ניסיון קשה מאוד שעל האדם ההומוסקסואל לעמוד בו. ג. במציאות הנוכחית, התמודדותו של האדם ההומוסקסואל כורכת איתה קשיים לא פשוטים במישור הנפשי, על כן ניתן להמליץ לאדם הרוצה בכך לשתף בהתמודדות זו בעל מקצוע מוסמך על פי דין מתחום הנפש ובלבד שהדבר ייעשה תוך גילוי מידע מלא ומושלם למטופל בדבר הטיפול המוצע, סיכויי הצלחתו וסיכוניו. אין לראות באף שיטה כדרך האולטימטיבית והבלעדית. ד. אין לחייב אדם הומוסקסואל להתחתן שכן נישואין אינם פיתרון בלעדי להומוסקסואליות. עידוד של אדם הומוסקסואל להתחתן מבלי לגלות לאישה את הדברים במפורש היא בגדר ´מכשול בפני עיוור´ ועוול מוסרי כלפי בת הזוג. מסוגלות להתחתן כוללת בתוכה לא רק מוכנות ל´פרו ורבו´ אלא כשירות למערכת יחסים תקינה ומוסרית. ה. המאשים ומעליב הומוסקסואלים על נטייתם – נכשל באיסורים של "בין אדם לחברו". ו. כל חובות שבין אדם לחברו חלות גם כלפי אדם בעל נטייה הומוסקסואלית וחל איסור מוחלט על ביטויי שנאה ואלימות כלפיו. הוא אמור להיות חבר בקהילה הדתית לכל דבר ועניין. בכלל זה, מצטרף למניין, נושא כפים, עולה לתורה וכיוצא בזה, כשר לעדות ואין היחס אליו שונה מיחס לכל יהודי אחר. ז. חשוב לעודד אדם הומוסקסואל לשמור את כל המצוות גם אם הוא נכשל במצווה מסוימת. מדיניות של ´הכל או לא כלום´ אינה דרכה של ההלכה היהודית. על כל אדם יהודי קיימת המחויבות לשמור את כל המצוות ולעשות את כל שביכולתו ללכת בדרכי התורה. דרכי עבודת הקב´ה שונה מאדם לאדם ובכך גם התמודדותו של אדם המאמין כי יש לו נטייה הומוסקסואלית. ח. הומוסקסואלים אמורים להיות בקהילה יחד עם כל עם ישראל, אך חשוב מאוד לקיים קבוצות תמיכה לאנשים הומוסקסואלים. וארגונים כאלה הם ארגוני חסד. אם לאדם הומוסקסואל, יש אדם קרוב שיוכל לשתף אותו בנושא על מנת לקבל תמיכה ועזרה, רצוי שיעשה כן. ט. יש לעודד אדם הומוסקסואל שאינו מתחתן לעסוק בתורה ולקיים את כל המצוות, שבין אדם למקום ושבין אדם לחברו, ולפתח את כוחותיו השונים למען היעדים הגדולים שהועיד הקב´ה לישראל.רצוי להתייעץ בסוגיה זו עם רב. **** תודה רבה על התייחסותכם צביה
תשובה
שלום וברכה
אני מסתייג מכמה דברים עיקריים במסמך.
א. מצוות אהבת ישראל מתייחסת לאלו שאינם עוברים בזדון ובשאט נפש על מצוות התורה. יהודים שגדלו אל תוך הווי חילוני, ולא זכו לחינוך דתי, כלולים במצוות אהבת ישראל, אע"פ שאינם שומרי מצוות התורה.
ב. חביב אדם שנברא בצלם, חביבות זו נובע ממעלתו כאדם, יהא זה יהודי או גוי, מעלת האדם בכך שהוא יכול להבין את הדברים שהוא רואה מבחינת מבט כוללת, וכתוצאה מכך הוא אמור לפעול לפי אמות מידה של יושר ומוסר, הכרת תודה לבוראו, וכו´.
ג. התורה הק´, בלבד, אמור להיות המסמך מורה הדרך לאדם איך לעבור ולהתגבר על כל המכשולות ונסיונות החיים, היא בהחלט מספקת תשובות והוראות, לכל צומת דרכים בהם האדם ניצב בחייו. התורה מלוה את האדם בכל שלבי החיים מרגע הלידה ועד זיבולא בתרייתא, ואף לאחר מכן. לדוגמא, אפי´ לגבי צומת דרכים בעניני רפואה, התורה היא זאת שמספקת לנו את ההוראה ואת ההיתר לפנות לרופא. והתורה שבעל פה מורה לנו את הדרך לבחור ברופא הכי מומחה בתחום.
ד. תורת ישראל מורה לנו בין השאר גם על עניין שמירת המחשבה, כשמחשבה מסויימת יכולה להכשיל את האדם ולהביא אותו לידי נסיון שיתכן ויכשל בה, האדם אמור לשלוט על מחשבתו ולא להרהר באותם דברים שיכולים להביא לידי חטא.
ה. כל אחד, צריך לעשות לעצמו גדרים וסייגים עצמיים לפי מה שהוא מכיר את נפשו, בכדי להבטיח שלא להגיע לידי סיטואציה של נסיון שאולי לא יוכל לעמוד בה.
ו. איני יכול לחוות דעה, בשאלה, אם יש לנסות התערבות להכוונת מתלבטים, כי לעומת הדעה המוצגת במסמך, ישנם דעות של מומחים בתחום הטוענים להצלחה בכיוון הזה. ראה ערך ´עצת נפש´.
ז. לגבי נקודות המסמך, באות ו´ יש להדגיש שמדובר בבעל נטיה, השומר על איסורי התורה, שאדם כזה אין קץ לשכרו, וכמה הפליגו חז"ל במעלת רווק הדר בכרך שאינו חוטא, וק"ו בנידון הזה.
ח. לגבי נקודות המסמך, באות ז´ יש להדגיש שכל אחד מבני העם היהודי יכול לשמור את כל המצוות, וגם מי שנולד עם נטיה מסויימת זה אינו פוטר, רק מחייב השתדלות והתגברות מיוחדת, כמו זה שיש לו נטיה לגנוב. עם זאת נכון שהנכשל באיסור מסויים יהא זה שטות מוחלטת אם כתוצאה מכך יפסיק לשמור על כל המצוות. ראי מה שכתבתי
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il