חברה והשקפה

נשמות גובהות ונמוכות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! אני מקוה שיעלה בידי להציג את שאלתי כך שהיא תהיה מובנת. יש שלושה שותפים באדם. האמא, האבא והקדוש ברוך הוא. נראה לי שההורים אחראים על הגוף וה" הוא זה שאחראי על הנשמה. אז נגיד שנשמה נבראת כבר מהתחלה כצדיקה טהורה או של רשע. נקח לדוגמא את משה רבינו. כבר מאז שהוא נולד הוחלט שהוא יהיה משה רבינו. ה" הוא זה שברא את הנשמות, אז כל הנשמות של הצדיקים ושל הרשעים הן מה". אולי זאת הסתכלות מוטעית. דבר נוסף הוא שנשמה באה לעולם והיא מקבל את כל התנאים בעל כורחה. למשל ה" הוא זה שקובע לאיזו משפחה נשמה נולדת וכל זה. אם הנשמה נולדת למשפחה של צדיקים שומרי תורה או למשפחה אחרת. האם זה ככה כי יש נשמה גבוהה (כלומר טהורה) אז לה מגיע להיוולד למשפחה של צדיקים? או ההפך, נשמה שבאה לעולם למשפחה של רשעים ולכל התנאים שיביאו אותה להיות נשמה של רשע, אז האם זו נשמה של רשע שכבר לפני שהיא נבראה הוחלט שהיא תהיה רעה? ה" יכול לדעת אם נשמה כלשהי היא של צדיק או של רשע (כי הוא יכול לראות את כל הבחירות אם לעשות טוב או רע של הנשמה במשך כל החיים שלה). אז לפי מה שאני מבינה הכל זה מה", גם מה תהיה הנשמה - של צדיק או של רשע. אשמח אם העניין הזה יובהר לי. תודה רבה!!!

תשובה

שלום וברכה

 

כדי לבאר את העניין ברצוני להרחיב מעט, ובעז"ה הדברים יהיו ברורים.

 

נשמות ישראל נחצבות ממקום רוחני שנקרא גוף, גוף זה יש לו כביכול ידיים רגליים ראש רגליים עקבים וכו´.

 

כל נשמה חצובה ממקום אחר מגוף זה, והראש יש לו מעלה מיוחדת ולנשמות הידיים יש  את המעלה המיוחדת לידיים וכן על זה הדרך.

 

נשמות גבוהות הם נשמות ממקומות גבוהים כדוגמת הראש וכוד´.

 

אולם כל נשמה ונשמה יש לה בחירה אם לחטוא או לא וכל נשמה עומדת בניסיונות קשים כיד לזכות למעלתה בדין, ועל כן משה רבנו שהיה ראש כל בני ישראל אכן היה מיועד להיות  משה, אולם בתנאי שלא ייכשל בחטא ויעמוד בכל הניסיונות וכו´ כך גם כל נשמה ונשמה יש לה את מקומה המיועד לה שעליה לזכות למקומה הראוי לה בדין ואל בחסד.

אין נשמה שהגיעה לעולם כדי להישאר כמות שהיא אלא חובה עליה לעמוד בכור הזיכוך ולעמוד בניסיונות לפי עניינה ולהצליח בהם.

חלק מהנשמות הגבוהות לא עמדו בניסיון כדוגמת קורח וכדו´, וכמבואר בארוכה בספרי המקובלים.

משה רבנו זכה לעמוד בכל הניסיונות ועל כן זכה להיות ראש בני ישראל.

מבואר עוד בספרים שמאחר ויש נשמות שנופלות ממקומם כתוצאה מאי עמידה בניסיון, ואל יתכן שהגול יהיה חסר לקוחים נשמות נמוכות יותר שמתאמצות ומתעלות ומעלים אותה לדרגה גבוהה יותר וזאת הכוונה בדברי חז"ל  זכה נוטל חלקו וחלק חברו בגן עדן  

 

אין נשמה שנגזר עליה להיות חוטאת, כאשר נשמה מגיעה לבית חוטאים, יש לה מחד גיסא את הכוחות לעמוד ולצאת מהחושך על ידי כלים וכוחות מיוחדים שה´ נותן לה, וכמו כן יש סיבה מיוחדת שנמשה זו עליה להתגלגל דווקא למקום של חטא כדי לתקן את ענייניה מגלגול קודם וכדו´, או כל סיבה אחרת הידועה לבורא עולם.

 

עלי והצליחי – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה