שבת

איפור בשבת^^

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרבנים קראתי את רוב השאלות והתשובות בנושא איפור בשבת. מובן על פי התשובות כי אין היתר להתאפר. בטוחני כי רבים כמוני מתייסרות מהנושא וחשוב לי לקרוא את ההסבר לפיו לא ניתן להתאפר בשבת. האם אין הבדל בין מריחת מייק אפ לצביעת ריסים ומשיחת פס שחור מעל לעין? מה ההיתר כן להשתמש בפודרה והאם סומק מותר? אולי בעזר ה" ההסבר ייתן יותר כח להתמודד עם הצער שיש מאיסור זה. בברכת שנה טובה שירה

תשובה

שלום וברכה

אחת מהמלאכות האסורות בשבת היא מלאכת הצביעה, וגם צביעת העור אסורה. ועל כן אסור להתאפר בשבת.

אולם פודרה אינה צביעה מתקיימת כלל ועל כן אין בה איסור לדעת המקילים בכך.

 הנה לך קיצור תשובתו של גאון עוזינו מרן הגר"ע יוסף בשו"ת יחווה דעת חלק ד סימן כח

 

שאלה: האם מותר לנשים לתת פודרא על פניהן בשבת, או יש בזה איסור משום צביעה בשבת?

 

תשובה: במסכת שבת (דף צ"ה ע"א) שנינו בברייתא, רבי שמעון בן אלעזר אומר משום רבי אליעזר, אשה לא תעביר סרק על פניה בשבת מפני שצובעת. ופירש רש"י, סרק הוא צבע אדום שעשוי להאדים הפנים.

וכן נפסק להלכה בשלחן ערוך /או"ח/ (סימן ש"ג סעיף כ"ה) בזו הלשון: אסור לאשה להעביר סרק על פניה בשבת, משום צובע, וכן מטעם זה אסור לכחול בשבת. וכתבו המגן אברהם והאחרונים שם, שכל שדרכן של נשים בכך יש לאסור משום צובע. ונראה פשוט לפי זה שאסור להשתמש בשבת בשפתון המיועד לאודם שפתים, משום איסור צובע.....

 

ולכאורה נתינת הפודרא על הפנים בשבת, דומה להעברת סרק על פניה שאסרו חז"ל.

 

אולם לאחר התבוננות נראה שיש לחלק בין העברת סרק שהוא דבר המתקיים, לנתינת אבקת הפודרא על הפנים, שבמשך זמן מה היא מתנדפת מאליה ואינה מתקיימת כלל, וכעין מה שכתבו האחרונים שמותר לתת מי בושם על הפנים והידיים בשבת, ואין בזה משום מוליד ריחא בשבת, מכיון שאינו מתקיים, והוא הדין לאבקת הפודרה שאינה מתקיימת כלל. וכן פסק להתיר מטעם זה הגאון רבי משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (סימן קי"ד).

 

ומלבד זה נראה שלא אסרו העברת סרק אלא מפני שהסרק נדבק יפה בעור הפנים, וכמו שכתב המאירי שבת (דף צ"ד ע"ב), וזו לשונו: אסור לאשה להעביר סרק על פניה בשבת, והוא הדבקת סמים אדומים על פניה להראות עצמה שהיא נאה, מפני שהיא כעין צביעה. וכן פסקו גדולי המחברים. אבל אבקת פודרא שאינה נדבקת בפנים, אין בזה משום איסור צביעה אפילו מדרבנן. וכן פסק הגאון רבי אברהם חיים נאה בספר קצות השלחן חלק ח´ (סימן קמ"ו אות כ´), שכל שאין הצבע נדבק יפה בנצבע לא שייך בו גדר צביעה, ולכן יש להתיר להשתמש בפודרא בשבת. ע"ש.

 

 

ואמנם בשו"ת מהר"ם בריסק חלק א´ (סימן כ"ג) כתב, שבפודרא לבנה שאינה עשויה לשנות צבע עור הפנים למראה שונה, יש להתיר, אבל בפודרא צבעונית שמשנה גוון עור הפנים למראה אחר, יש לאסור כדין העברת סרק. וגדולה מזו כתב בשו"ת בית ישראל (סימן נ"ו) לאסור נתינת אבקת פודרא בכל ענין.

 

מכל מקום נראה שהעיקר להקל מהטעמים הנ"ל, בין באבקת פודרא לבנה, ובין באבקת פודרא צבעונית, ......

 

ולכן יש להתיר נתינת פודרא גם צבעונית, ובלבד שלא תהיה מעורבת במשחה או קרם. וכן פשט המנהג להקל והנח להם לישראל.

 

ה´ יתן לבנות ישראל את הכוח לעמוד בניסונות ולשמור את השבת כהלכתה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה