נשים
רוחניות בקרב הנשים
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום, רציתי לדעת מדוע הנשים באופן יחסי לוקחות חלק קטן בהיבט הרוחני בחיים הדתיים, בעוד שעל הגברים מוטלת העשייה הרוחנית והנשים לוקחות יותר חלק בעשייה הגשמית של החיים: בישול, ניקיון הבית וכו". למה הרוחניות של האישה וחוכמתה כמעט לא באים לידי ביטוי ולא מקבלים יחס וטיפוח בחיים הדתיים, מבחינת לימוד התורה וההתפלפלות- יש רק תנאים, חז´ל, מועצת הסנהדרין שמאכלסת רק גברים, כלומר יש הבדל באופן ניכר בין שני המינים בעניין לימוד, רוחניות, התפלפלות. למה לנשים אין הפריבילגיה הזו להתפלפל ולהתפתח מבחינה רוחנית באופן רישמי, כפי שברור שהגברים לוקחים חלק בכך ואמורים לקחת חלק בכך ואילו הנשים ידאגו לכל מה שקשור לבית, המדגיש את הפן הגשמי של החיים. מדובר בחלוקה גסה בין הנשים לגברים, ישנם נשים שפחות ישתייכו לחלוקה מגדרית זו כפי שבקרב קבוצת הבנים ימצאו כאלה שפחות יתאימו ללימוד התורה. בעבר למשל על הנשים היה אסור ללמוד תורה וכיום עם התפתחות הזמנים זה השתנה. וכפי שגברים יכולים ללמוד את התלמוד כך גם הנשים. לימוד התלמוד מחייה את העולם הדתי ומקרב את היהודים אל היצירה התנכי´ת, למה שנשים לא יוכלו לחוות בזאת דרך לימוד והתפלפלות. למה זהו לא מקומן האידיאלי בעולם הרוחני הדתי. לא מסכימה עם החלוקה הזאת ועם הגברים שהם מצויים במרכז העולם הדתי והרוחני. תודה רבה ושנה טובה, יפעת טל
תשובה
>קביעתך שנשים מצויות רחוק מהעשייה הרוחנית ומתעסקות רק בגשמיות אינה דרכה של התורה, הרואה באשה את היסוד והעיקר לבנות את הדורות הבאים, ולכן פטרה התורה את האישה מקיום מצוות רבות מאחר והיא עסוקה במצווה החשובה ביותר והוא גידול העם היהודי של הדור הבא, מצווה זו נעלה לאין ערוך מכל מצוות הגבר.>הכלל הוא שמצווה גדולה דוחה מצווה קטנה, ואם אנו רואים שמצוות גידול הילדים דוחה את מצוות התפילין התפילה וקריאת שמע ועוד, אנו מבינים את גודל מעלת המצווה של הנשים. האישה נוצרה רוחנית יותר וכידוע שזאת הכוונה של הפסוק שעשני כרצונו – דהיינו שבורא עולם כבר ברא את האישה מתאימה לרצונו, ועל כן אין צורך לאישה להילחם עם יצרה ואינה צריכה את התבלין הקשה של התלמוד – לימוד הגמרא בעיון שכוחו רב לשבר את היצר.
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il