חברה והשקפה

|כמה שאלות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד לכבוד צוות הדברות שלום בשל היותי מתחזק בדת (ברוך השם) יש דברים שהינני רוצה לבאר: כתוב בבראשית:""בראשית ברא השם את השמים ואת הארץ והארץ היתה תוהו ווהו וחושך על פני תהום ורוח השם מרחפת על פני המים ויאמר השם ויהו אור ויהי אור...."" שאלותיי הן: 1.בהקשר לאור המופיע, לא מדובר במאור השמש,אלא באור אחר. האם השם ברא את היסוד אור? ואם כן למה הוא היה זקוק לאור הזה בימים שאלו היה חייב לברואו ביום הראשון? 2.לפני הבנתי התפיסה ההלכתי אומרת שהשם ברא את העולם מכלום. אם כן מהיכן הגיעו המים? ""...ורוח השם מרחפת על פני המים..."" 3.כמו שאלה מספר 2: אם לא היה דבר, איך זה חושך ותוהו ווהו היו? ""..הארץ היתה תוהו ווהו וחושך ..."" תודה רבה שנה טוב וחתימה טובה עופר

תשובה

כבוד השואל,

נא למחול על האיחור בתשובה עקב רוב פניות.

תשובות לשאלותיך בעזרת השם:

1. נכון הדבר שהאור שנברא ביום הראשון אינו פיסי, ואינו אור השמש. אלא הוא אור שכלי שאמרו עליו חז"ל "אור שברא הקב"ה ביום הראשון, אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו" (חגיגה יב.). כמובן שאור כזה היה צריך להבראות ביום הראשון, כיון שהתפיסה השכלית המבינהאת כל חכמתו יתברך הצפון בבריאה - שאדם זוכה אליה לאחר כל עבודתו - היא היא התכלית והמטרה שישיג האדם מכל מה שנברא.

2. עיין בפירוש הרמב"ן הקדוש על התורה (בראשית א' פסוק א' ד"ה בראשית. כתב רש"י וכו') שפירש' שהקב"ה הוציא את החומר הראשון לבריאת העולם יש מאין, ואח"כ הלביש לחומר הזה צורה. הצורה הזו שהלביש לחומר כוללת ד' יסודות שהם אש, מים, עפר ואויר, וכל אלו היו כלולים כבר במה שאמרה תורה "את השמים ואת הארץ" כי "מלת הארץ תכלול ארבעת אלו". ואם כן הרי נזכר בריאת המים כבר בפסוק ראשון של התורה, וזהו המים שנזכרו בפסוק השני.

3. עיין בבפירוש הרמב"ן הנז"ל  ש"חושך" הוי רמז לבחינת האש, "מפני שהאש היסודית חשוכה"; וא"כ גם ברייתו נכלל כבר בתיבות "ואת הארץ" וכנזכר בתירוץ מספר 1.

פירושו של תוהו היינו שאדם הרואה אותו "תמה", "שאדם תוהה ומשתומם על בהו שבה" (- כן פירש רש"י) ואינו יודע מה לומר. הרי הפירוש של "תהו" אינו שם דבר שנברא כחומר מוצק. 

וכן "בהו" פירש רש"י "לשון ריקות" שהכונה בו על הריקנות, וא"כ שוב אין זה מורה על שום חומר. נמצא שתהו ובהו היינו "שאדם תוהה משתומם על הריקנות שבו" ואינם נחשבים בגדר דברים שנבראו בפועל בחומר גשמי.

בברכה,

רב נחום



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה