חברה והשקפה

גהנום?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. לאחרונה הייתי בשיעור תורה ודובר שם על זיכוך הנשמה בגהינום בפרוט נרחב (על עברות שאדם לא עשה עליהם תשובה בעולם הזה). מאז שאלה אחת מאוד מטרידה אותי איך הקב´ה שהוא כל כך רחמן וכל כך אוהב אותנו ושאנו קרויים הבנים שלו וכו" יכול היה לברוא מקום כ´כ אכזרי בעל שבעה מדורים האחד יותר גרוע מקודמו? זה ממש לא מסתדר עם ´הדמות´ שיחסתי לקב´ה. תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואלת,

אין ספק שהקב"ה הוא הרחמן הכי גדול - ועוד יותר מזה וממה שנוכל אי פעם לתאר. וכן מבוארות מדות הרחמים של הקב"ה בספר "תומר דבורה", שהקב"ה פועל עם בריותיו ברחמים כל כך גדולים, שאפילו לא היינו מעלים על דעתינו אופנים כאלו נפלאים שהקב"ה פועל עם בריותיו (עיין שם כדי לראות את פירוט הי"ג אופנים, והאיך שהם מתבטאים למעשה כאן אתנו בעולם). ולכן אם כך את התיחסת להקב"ה עד עתה, כבעל רחמים עצומים, תמשיכי להתיחס ככה.

וענין הגיהנום והאיך להבין שגם זה מצד רחמנותו של הקב"ה מוסבר כך:

בספר "דעת תבונות" לרבי משה חיים לוצאטו ז"ל (בתחילת הספר) מבואר, שכוונת הקב"ה בבריאה הוא, שרצה לתת לנו ההטבה הכי גדולה שישנו; וזהו רק יתכן אם ההטבה וההנאה הסופית שהוא יתן לנו תבוא ע"י בחירתינו - כלומר שאנחנו "נעשה משהו" - כדי שאח"כ נקבל את ההנאה הסופית בתורת שכר ולא בתורת מתנה.


ומבואר שם הסיבה לכך: כי הנאה שמקבלים בתורת מתנה יש בו חסרון גדול  - האדם בוש כאשר יש לו נטו קבלה מן הזולת. והצער והחסרון הזה שאדם מרגיש רגשות בושה כשהוא רק מקבל, הוא כל כך גדול - עד שהחסרון הזה ממעט ומבטל ממנו את הרגשת כל עצם ההנאה שניתן לו. והרי הקב"ה רוצה להטיב לנו ולתת לנו הנאה.


ולכן ערך השם יתברך את חיינו בעולם באופן כזה, שיש לכל אחד בחירה חפשית אמיתית באופן שיקבל שכר או עונש על מעשיו, כדי שאנחנו נוכל "לעשות משהו" ולבחור אם לשמוע בקול השם או לא. כי אז ע"י בחירתנו הטובה לשמוע בקולו, הרי אנחנו כביכול "נותנים לו" כבוד לשמו יתברך, ו"מגיע לנו" השכר. ואחר כך כאשר הקב"ה ישלם את השכר, אז נוכל לקבל את הההטבה מאתו יתברך בתורת שכר ולא בתורת מתנה, ואז יהיה בזה הטבה שלמה בלי החסרון של הבושת שיש למי שרק מקבל.


אם כן מובן למה צריך להיות מציאות של גיהינום עם כל החלקים הלא-טובים שבו. לפי שכשהקב"ה נותן לנו בחירה חפשית זה, היא חייבת להיות בחירה אמיתית ולא רק משחק. ומי שיבחור בטוב יקבל טוב, וההיפך בהיפך.


אלא אולי תאמרי, אז למה הקב"ה לא יתן לנו בחירה חפשית באופן כזה: מי שבוחר בטוב יקבל טוב; ומי שבוחר ברע - הרי הקב"ה הוא רחמן, אז שיבטל לו את חלק העונש המגיע לו. אבל את מבינה מעצמך, שאם היה כך, אז זה בעצמו תבטל את הבחירה, כי אז כל אחד ידע שאין התוצאות ל"משחק" הזה רציניים בכלל.


ומה שברור לנו מכל זה היינו, שכל מה שברא הקב"ה הוא בכונה לטובתינו, ואין הקב"ה חפץ כלל שמשהו יחטא ויקבל עונש, אלא כל רצונו יתברך הוא להיפך, רק שנבחור בטוב כדי לקבל את ההנאה האמיתית וכמו שאמר לנו בפירוש בתורה "ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך" (דברים ל - יט).  ולכן צריכים לחשוב תמיד על הרחמנות של הקב"ה וכמה הוא רוצה להיטיב לנו. אבל לא משום כך יבטל הוא יתברך את הצד של הדין, כי הרי זה היה מבטל את התכלית של כל הבריאהו הבחירה חפשית, שזה בעצמו עשוי רק בכוונה כדי להטיב לנו.


ואקוה שהיו בדברים האלו עזרה בשבילך להמשיך בדרכך הטוב ולהתקדם בשיעורים,


בברכה,


רב נחום



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה