תורה ומדע

עורב בתיבת נח

  • ד' אייר התשע"ו
אא

שאלה

כבוד הרב, ידוע שהעורב נענש בתיבת ולכן את הזרע שלו הוא מעביר דרך המקור. האם זה נכון? האם יש הוכחה מדעית לכך? תודה רבה ישועות גדולות והרבה יישר כח

תשובה

בס"ד
  
שלום וברכה,
 
 
קודם כל יש להבין שאם המדרש תיאר תופעה מוזרה כזו, היתה לו סיבה לעשות זאת, זוהי לא תופעה מוכרת או נצפית, ואם כן מדוע יתאר המדרש פעולה תמוהה?
 
המילה "רוקק" מתייחסת לרוק או שימוש ברוק. המדרש אינו אומר שהעורב מזריע מפיו, וגם לא שאיברי הרבייה שלו נמצאים בפיו. נ"ל שהמדרש מתאר את העורב כמי שמעביר זרעו לנקבה באמצעות פיו, או באמצעות רוקו. פעולה זו של אגירת זרע בדרכים שונות מוכרת בבעלי חיים, וחשוב להבין שמדובר בתופעה התנהגותית ולא אנטומית.
 
המהר"ל טוען שהרבה מהמסופר במדרשים לא נועד לתאר מאורעות שהיו, גם אם הוא נוגע לעיתים במציאות, המדרש בעיקר מבקש לתאר תכונות וטבעים רוחניים הקשורים לטבע הבריאה, והמוסר שניתן ללמוד ממנה - בין אם הוא נצפה במציאות או לאו.
על מדרשים כדאי לקרוא את המאמר הבא:
https://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2572793&forum_id=4142
  
מצאתי תשובה נוספת של הרב יעקב משה:
לפי הויקיפדיה העברית ערך עורב שחור: קיים מידע מועט על האופן בו זוגות עורבים חוברים יחדיו למטרות רבייה. מופעי ראווה בין פריטים מתרחשים תדיר לאורך כל השנה, וקשה להבחין בוודאות בינם לבין חיזור. מופעי הראווה מתגברים בעוצמתם בסתיו ובחורף. יש עדויות על זוגות הנשארים כל השנה, אך אין עדות לזיווג לכל החיים. המין נצפה תדיר במבנה חבורתי או כזוג בשעת תעופה וכו'. ע"כ.
גם יש מפרשים לשון 'עורב רק' או 'רוקק' שבגמרא, אחרת מרש"י. הכוונה היא לטבע עורבים לירוק ולזרוק כל מה שבפיהם בכל מקום. [ואף במאמר 'כלב נקשר', כוונתם לדרך בני אדם לקשור כלביהם, ולאו דווקא להזדווגות שלו].
מקור: https://www.hidabroot.org/CommunityDetail.asp?FaqID=83591
 
בברכה,
דניאל בל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה