שאל את הרב - כללי

סקירת ספרי שולחן ערוך

  • ז' סיון התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום, שמי הדר. אני משהו כמו שנה וחצי בתשובה. דבר ראשון יישר כוח על האתר הנפלא שלכם ועל המרצים והמסירות נפש וכו'; באמת, ארגון הידברות הוא ארגון ראשון במעלה לחוזרים בתשובה. תוכל בבקשה לעשות לי קצת סדר - כמה ספרי שולחן ערוך יש ? (אשכנזים, ספרדים וכו')? מתי נכתבו ? מה ההבדל בין שולחן ערוך לבין קיצור שולחן ערוך ? יכול להיות ששווה להוסיף וידאו שמסביר את הנושא. תודה רבה ! הדר

תשובה

לכבוד השואל, 

כמה ספרי שולחן ערוך יש ? (אשכנזים, ספרדים וכו')?
- 4, ושמם "אורח חיים" [הלכות ימי חול שבת וחגים]; "יורה דעה" [הלכות מאכלי וחפצי איסור והיתר]; "חושן משפט" [דיני ממנות]; ו"אבן העזר" [דיני נישואין וכל הקשור לנושא].
הספר המקורי נכתב על ידי הבית יוסף ז"ל, ונתקבל כספר הפסק העיקרי אצל כל יוצאי ספרד. לאחר שיצא לאור הספר המקורי, כתב הרב משה איסרלס (הרמ"א) ז"ל הגהות לכל ההלכות, והוסיף הגה"ה ותיקון לכל המקומות בספרו של הבית יוסף איפה שפסק האשכנזים שונה; ודבריו נתקבלו כספר הפסק העיקרי אצל כל יוצאי אשכנז. כהיום כל מה שנדפס בשם "שולחן ערוך" יש בו את שני הספרים ביחד, כך שגם הספרדים וגם האשכנזים לומדים מאותו "שולחן ערוך".

מתי נכתבו ?

מרן הבית יוסף חי מלפני 400 שנה, וכן מורינו הרמ"א חי סמוך לאותה תקופה. 

מה ההבדל בין שולחן ערוך לבין קיצור שולחן ערוך ?

לאורך 250 שנים (בערך) היו גדולי הדור מעיינים בשולחן ערוך ובהגותיו, והיו מפרשים, ולעיתים חולקים, על פירוש הדברים. עד שנתרבה ביניהם הרבה דעות מה לעשות למעשה. לפני כמאה ושלשים שנה כתב אחד מגדולי הדור סיכום מה שיש לעשות למעשה על פי השולחן ערוך (לפי פסק האשכנזים), וקראו "קיצור שולחן ערוך". הוא נכתב על ידי גדול הדור הרב שלמה גאנצפריד ז"ל, והספר משומש הרבה כיום על ידי כל מי שרוצה ללמוד ולהבין את ההלכות הבסיסיות למעשה. 

בברכה, 
רב נחום

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שולחן ערוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה