חברה והשקפה
יצחק אבינו
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום כבוד הרב יש לי שאלה: בבראשית פרק כ´ו פס" א-ה כתוב שהיה רעב בארץ ויצחק רוצה לרדת לגררה אל אבימלך מלך פלישטים.אבל אז פונה אליו השם יתברך ואומר לו שישאר בארץ שהוא יגיד לו והרי זה ארץ ישראל(כנען) ואם הוא יעשה זאת אז הוא יהיה עימו ויברך אותו (ויהיה עמך ואברכך) וממשיך והרבתי את זרעך כל כוכבי השמים. בעקבות זה שאברהם שמר מצוייתי וחוקותי וכ"ו..(´עקב אשר שמע אברהם בקולי ושמר מצותיו וחוקותי ותורותי´) אבל בפסוק ו" רשום:´וישב יצחק בגרר´. לכן מובן מן הפסוקים שלמרות שהק´בה אמר ליצחק להשאר בארץ הוא לא נשאר ולכן הברכה של יצחק לא אמורה להתקיים. אבל בפסוק כד" רשום שנגלה אליו הק´בה ואומר לו אל תפחד ממני אני אלוהי אברהם אביך ואני איתך והרבתי את זרעך,בעבור אברהם עבדי. השאלה: 1.יצחק ירד לגררה ובכל זאת התקיימה הבקכב של הק´בה אליו...שהוא ירבה את זרעו...ולמה זה? שהרי היא לא אמורה היתה להתקיים..? 2.מדוע בפסוק כד" אומר לו הקב´ה שלא יפחד ממנו שהרי בפסוק ב נגלה אליו הקב´ה ואומר לו לא לרדת למצריים. אז בפסוק כד" זאת התגלות שנייה של הקב´ה ליצחק ולמה אומר לו הקב´ה לא לפחד? אשמח אם תענה על שאלותי...תודה רבה
תשובה
שלום וברכה
גה´ נגלב אל יצחק כאשר הוא כבר בגרר ואומר לו שלא להמשיך לרדת למצרים אלא להישאר בגרר כמבואר בפסוק ג´ "גור בארץ הזאת" וגרר הוא חלק מהארץ המובטחת לנו כמבואר בפסוק כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל.
בפסוק כד´ התגלה איליו ה´ שוב לאחר שגורש מארץ פלשתים והבטיחו שימשיך לשמור עליו ושלא יפחד.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il