חברה והשקפה

התחזקות באמונה@!

  • כ"ז סיון התשע"ו
אא

שאלה

שלום, רציתי לשאול שאלה מנהמת ליבי. אני אשה מאמינה ותמיד הייתי. אולם בזמן האחרון אני נמצאת בתקופה מטלטלת ורוויה בניסיונות. כל כך הרבה דמעות אני שופכת, כל כך הרבה אני מתפללת ומצפה לישועה, כל כך משתדלת להתחזק היכן שאפשר, אבל היא מתבוששת לבוא. אני יודעת שהקב"ה רואה ושומע ודבר לא נעלם מנגד עיניו. אני יודעת שאם הוא הבורא שלי- הוא דואג לי על כל צעד ושעל והוא לא יעזוב ולא ייטוש אותי לעולם, אבל מרב כאבי והרצון האמיתי שלי לראות סוף סוף שערי תפילה נפתחים בפניי, תוקפות אותי שאלות רבות. הזמן הזה כל כך רווי בכאב, באסונות, גל רודף גל, הן במישור האישי והן במישור הכללי, ומדוע שהקב"ה "יתפנה" לצרכיי? האם הוא באמת מקבל את תפילותיי בחסד וברחמים?? אני רוצה להתחזק באמונה. אני רוצה לדעת בידיעה גמורה שתפילותיי ודמעותיי אינן הולכות ריקם. אני רוצה להאמין שהקב"ה אינו בוזה את משאלותיי והוא צופה ויודע. אני רוצה לראות הארת פנים. קשה לי מאד לחוש בריחוק האיום הזה. אודה לכם מאד אם תוכלו לתת לי דברי חיזוק ועצה כיצד לשוב ולהתגבר, לשוב ולקוות ולהאמין. תודה רבה.

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

צר לי לשמוע על הצער הרב שאת חשה, והתקופה הקשה שאת עוברת. אני מאחל שבעזר השם הכל יסתדר בקרוב על הצד הטוב ביותר.

אומרים שהקב"ה נוקש רק על הכלים החזקים ביותר, וגודל הנסיונות שאת עוברת מעידים על גודל נשמתך. כי אין ה' נותן נסיונות גדולים לאנשים שאינם מסוגלים לעמוד בהן. אין לי ספק שקיבלת נפש ושכל מיוחדים, וביכולתך לעשות נחת רוח לבורא אם רק תעמדי בניסיון האמונה, ולא תתייאשי. כי אין דבר גרוע מן הייאוש.

ביקשת להתחזק בכך שהקב"ה שומע אותך, שאכפת לו ממך. וזהו מקרא מפורש, שהקב"ה קרוב לאנשים סובלים: "כי כה אמר רם ונשא שוכן-עד וקדוש שמו: מרום וקדוש אשכון, ואת דכא ושפל רוח, להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים." (ישעיה נז, טו),

"כי קרוב ה' לכל קוראיו - לכל אשר יקראוהו באמת" (תהילים קמה, יח).

ותוכלי ללמוד זאת גם מהמציאות, כי באמת שלא תיתכן אף מציאות אחרת: הרי הקב"ה נמצא בכל מקום ובכל זמן! הוא רואה הכל ויודע הכל, ודבר לא נסתר ממנו. וכל מה שברא הוא ברא כדי להטיב. והאדם הוא נזר הבריאה, כי אף בריה אחרת בעולם לא יכולה להתפלל אל הקב"ה מלבד האדם. גם הכוכב הגדול ביותר לא יכול לדבר אל הקב"ה. האדם קיבל דעת ויכולת לתקשר עם הבורא, יכולת שניתנה מהבורא שרוצה בטובתך. את קיבלת נשמה אלוקית, נבראת בצלם אלוקים, את בתו של בורא עולם. אז ודאי שהקב"ה שומע אותך וקרוב אליך מאוד, ולא עזב אותך לרגע. ה' יתברך ברא את נשמתך, הוא מחזיק כל אטום בגופך, ויש לו תוכנית ומטרה מיוחדת עבורך. רק הביטי בחכמתו הגדולה, וראי שאין מקרה בעולם כלל, ויש מטרה ותכלית בכל מעשיו.

הידעת שהתא הקטן ביותר באצבע שלך יותר מורכב מכל העיר ניו-יורק?

הידעת שבמוח שלך יש יותר ממאה טריליון סינפסות (קשרים חשמליים)? אין בעולם הזה מחשב יותר משוכלל מהמוח האנושי.

הבריאה הזו גאונית מאין כמותה, והבורא הוא החכם הגדול ביותר שיש, כך שדבר לא נסתר ממנו, וטעות לא תיתכן בממלכתו. הרי כל אחד מאיתנו מורכב ממיליוני אטומים שפועלים בתיאום בכל רגע ורגע, ואם היו מפסיקים לנוע - היה הכל חוזר מיד לתוהו ובוהו. כך שה' משגיח אפילו באטום.

 מכאן יש להבין שאין מקרה בעולם כלל. וכל מה שקורה בעולם - קורה בסיבה להטיב. אפילו הייסורים הקטנים ביותר נקבעים מן השמים. כך אמרו חז"ל (ערכין דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

עליך להביט על הייסורים שלך כעל ניתוח כואב, וה' הוא המנתח, הוא רופא הנשמות.

והוכחה שהקב"ה אוהב אותך ומרחם עליך יותר ממה שאת משערת:

שאלי את עצמך את השאלה הבאה: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי זו עובדה שישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".

מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 

כך שכל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.

עלינו להאמין שהקב"ה שהוא רחום וחנון, אשר נתן לנו את היכולת לרחם, הוא ודאי יודע כל מה שאנו יודעים, ומבין כל מה שאנו מבינים, והוא מרחם יותר ממה שאנו מרחמים, כי הוא אבי כל הרחמים, ורק ממנו כל הרחמים שלנו מגיעים. ואם בכל זאת פעל בעולמו כפי שפעל, עלינו לבטוח שזו היתה הברירה היחידה, ולא לשכוח לרגע שהעולם הזה הוא זמני, והיעד האמיתי של הנשמות היא העולם הבא.

כדי להתחזק באמונה בתקופה זו, אני ממליץ שתקראי את סדרת הכתבות הבאות:

- נא לראות תחילה את המאמר: "10 הוכחות שאלוקים אוהב אותך"

https://www.hidabroot.org/article/798

- אם אבא אוהב, אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/article/125233

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

https://www.hidabroot.org/he/article/3024

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

חוזר בתשובה ולא מוצא פרנסה:

https://www.hidabroot.org/article/130581

עם זאת, גם אמרו חז"ל שאפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם - אל יתייאש מן הרחמים. למרות שגזירות קשות נקבעות לנשמה עוד לפני שירדה לעולם, עם כל זאת, יש כח רב לתפילות לשפר את המצב, להקל מהכאב, ואף לשבר את הגזירות. הייאוש מגיע מעצת היצר הרע. עלינו לבטוח בה' שעושה הכל לטובה, ולהמשיך לבקש לפניו כילדים, ולבטוח שכל מעשיו הם כדי להטיב לנו, גם כשכואב. רק הביטי כמה אנשים טובים וצדיקים יש בעולם - וכל טוב ליבם מגיע להם מריבונו של עולם, הוא מקור כל האהבה וכל הרחמים. הוא אוהב אותך ומרחם עליו יותר מכל אדם, כי אביך האמיתי הנמצא איתך תמיד והמלווה אותך תמיד.

כן יהי רצון שתעברי תקופה זו בגבורה, ותזכי לרוות נחת רוח גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהייסורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה