שאל את הרב - כללי

שלמה וירבעם

  • כ"ט סיון התשע"ו
אא

שאלה

בספר מאלכים א' פרק יא' פס' מ' כתוב :"ויבקש שלמה להמית את ירבעם ויקם ירבעם ויברח מצרים אל שישיק מלך מצרים ויהי במצרים עד מות שלמה " - מדוע שלמה מבקש להרוג את ירבעם שירבעם לא עשה לו כל רע והוא עוד לא חטא והחטיא את הרבים , ונאמר עליו בעת ההיא (פס' לא ) :"כי זה אמר ה' אלוקי ישראל הנני קורע את הממלכה מיד שלמה ונתתי לך עשרה השבטים , השם דיבר אל אחיה הנביא להמליך את ירבעם אז בטח שירבעם היה בעת ההיא צדיק כי הרי השם בחר בו מכל ישראל ועוד בעדו ירבעם בירושלים עם שלמה כתוב על ירבעם גיבור חיל (פס' א פרק יא ) .תירצתי לעצמי כמה תשובות : שאולי שלמה ידע ברוח הקודש שהוא לא מתאים למלוך אך זה לא מסתדר כי אחיה אמר מפי ה' שהוא ימלוך... ואולי כי זה בגלל שהוא הרים יד במלך (פס' כז) ורש''י מברש שהוא שהרים יד במלך זה שהוא הוכיח אותו בפני רבים , אך לא ניראה לי שבגלל שהוא הוכיח אותו ברבים שלמה מבקש להמיתו , מה הסיבה ששלמה רוצה להרוג את ירבעם בן נבט ??? תודה רבה !!! :)

 

תשובה

שלום וברכה,

המצודת דוד כותב על הפסוק שציינת: "ירבעם - בעבור שהרים בו יד, ומתחילה ראה להזכיר הסיבה אשר בעבורה נתגאה ירבעם להרים יד במלך".

ואעתיק סיכום קצר מוויקיפדיה: "ירבעם התמנה לפקיד על עבודתם של בית יוסף (אלה הם השבטים אפרים ומנשה, שנחשבו לשבטים גדולים וחשובים בממלכת ישראל). ככל הנראה, משמעות התפקיד היא פיקוח על המיסוי בכל נחלת בית יוסף והאחריות להעביר את המס הנדרש בכל חודש לקופת שלמה - תפקיד פקידותי בכיר. ככל הנראה בזמן שכיהן בתפקיד זה הוא היה מעורב בניסיון למרד. לאחר כישלון המרד הוא נאלץ לברוח למצרים. מרד זה מתואר בחוסר בהירות בפסוק: "וְזֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר-הֵרִים יָד בַּמֶּלֶךְ: שְׁלֹמֹה, בָּנָה אֶת-הַמִּלּוֹא--סָגַר, אֶת-פֶּרֶץ עִיר דָּוִד אָבִיו" (מלכים א יא, כז). המדרש מלמד שמרד זה נבע ממניעים השקפתיים, ובו ירבעם אמר לשלמה: "אביך פרץ פרצות בחומה ליכנס בו עולי רגלים ואתה גדרת אותה לעשות אנגריא לבת פרעה להושיב שם עבדיה ומשרתיה". לפני שהספיק להימלט פגש בו אחיה השילוני, הנביא שניבא לו שהממלכה עתידה להתפצל ושהוא עתיד למלוך על ממלכת ישראל".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ירבעם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה