חברה והשקפה
תשמיש ובית הכיסא
- ד' תמוז התשע"ו
שאלה
שלום לכבוד הרב, 1. האם הגבר או האישה נחשבים טמאים אחרי תשמיש? האם יש שעות/ימים שבהם לא מקיימים יחסים? כמו בבוקר/יום שבת וכו׳. אם אנחנו טמאים איך מתנקים? אם אנו לא טמאים מה פירוש המשפט ״ואיש, כי-תצא ממנו שכבת-זרע--ורחץ במים את-כל-בשרו, וטמא עד-הערב.״ ולמה נאמר שלא לקיים יחסי אישיות עם האישה שלושה ימים קודם למעמד הר סיני? 2. בביתי האסלה והאמבטיה באותו חדר, אם התפנתי ואני רוצה אחר כך להתקלח, האם עלי להתלבש, לנטול ידיים, לברך אשר יצר ואז להתקלח או שגם לעשות נטילה ואשר יצר אחרי המקלחת זה בסדר? תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה
1. לא נחשבים טמאים. ראוי מאוד שהגבר יטבול בבוקר.
בשבת מצווה לקיים יחסים יותר ממבכל השבוע. ביום אין משמשים אלא אם החדר חשוך לגמרי. אמת שכאשר היה לנו קדישם ובית המקדש ותרומה טהורה הרי שמי ששימש עם אשתו היה אסור לאכול בקדשים עד לילה לאחר טביהל והאשה היתה אסורה שלשוה ימים עד שלא יישאר שכבת זרע בגופה ולכן נאסור לקים יחסים לשושה ימים לפני מתן תורה כדי שגם הנשים יהיו טהורות אבל בזמנינו כולנוטמאי מתים וטומאת הבעל קרי אינה משנה הלכתית כלום ולכן אין חבוה לטבול מלבד מה שכתבתי לעיל מה שהבעז"ט חזר וייסוד את תקנמת עזרא לטבול וביאור בספרי הקבלה את עעניין הטבילה שמאחר ואנו מקיימים יחסים גם לשם הנאה ומחמת גודל המצוה באים החיצונים ומנסים לינוק ממצווה זו שנעשית לא לגמרי לשם שמים ולכן אנו טובלים לאחר תשמיש.
2. תיטול ידיך ותברך לאחר המקלחת.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il