אמונה

איך נוצרו הקופים?

  • ו' תמוז התשע"ו
אא

שאלה

אשמח לדעת איך נוצרו הקופים?? והאם הם היו בדור נוח או בדור הפלגה??

 

תשובה

 

שלום וברכה,

אלוקים ברא קופים בעולמו, כשם שהוא ברא בעלי חיים רבים אחרים.

הקב"ה יצר עולם מגוון מאוד. וברא את בעלי החיים במחלקות שונות, ובדרגות שונות של יצירה, המתוארות בקבלה בתור: דומם, צומח, חי, חי מדבר.

לכן ישנם דגים שמסוגלים לעופף (דאוניים), למרות שאין להם קשר לציפורים. ויש ציפורים שיודעות לשחות (ברווזים, ברבורים) למרות שאין להם קשר לדגים.

ישנם יצורים ימיים נבונים ביותר מבין בעלי החיים (סדרת הדולפינים, לוויתנים), וכנגדם יש ביבשה יצורים נבונים ביותר מבין היונקים (סדרת הקופים, וקופי העל).

הקופים הם בעלי החיים המורכבים ביותר מבין בעלי החיים (ונמצאים בין חי לבין חי מדבר), יש להם דמיון מכוון לבני אדם, כדי ללמדנו על ההבדל המהותי שבין האדם לבין כל בעלי החיים, ואפילו בעלי החיים המורכבים ביותר. 

הקוף, עם כל מורכבותו, אינו מסוגל לבחור בין טוב לרע. וכל מעשיו הם על פי אינסטינקט. מה שמנווט אותו הוא האכילה והשתייה וההתרבות, ככל אורגניזם אחר. זו הסיבה שניתן לאלף קופים, אך לא ניתן לאלף אדם.

האדם שונה מכל יתר בעלי החיים בעובדה, שהוא קיבל נשמה אלוקית. האדם הוא יצור מודע, בעל בחירה חופשית, המסוגל לבחור בין טוב לרע. האדם קיבל חוש צדק, מצפון, מוסר, ערכים, מחשבה, ושאיפות רוחניות דתיות שנוסקות מעל החומר. באדם יש גורם רוחני שאינו חלק מהטבע החומרי: "ויצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים" (בראשית ב, ז). האדם הוא בעל נשמה.

הקופים עודם שייכים למערכת הטבע. הם הנבונים שבין יצורי היבשה, כשם שהדולפינים הם הנבונים שבין יצורי המים. אך אלה ואלה, רק בעלי חיים, וכל תכונותיהם שאיפותיהם ויכולותיהם נעצרות בעולם הטבע.

עם זאת, ישנו מדרש המספר כי לאחר הריסת מגדל בבל, הפך ה' שליש מבני האדם לקופים כעונש על מעשיהם. אך ייתכן שהיו קופים גם קודם לכן, והם הצטרפו אליהם. ראה כאן בהרחבה:

https://www.hidabroot.org/article/493

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבולוציהקופים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה