חברה והשקפה

ועשית ככל אשר יורוך

  • ז' תמוז התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, בתורה יש פס שמצווים עלינו לשמוע בקולם של החכמים .לא תסור מדבריהם.. ועשית ככל אשר יורוך.. מיהו חכם? האם התורה מגדירה בכלל את המושג? ובדורנו איך ניתן לקבוע מיהו חכם? מי אמר שצריך לשמוע לו בכלל?

 

תשובה

שלום וברכה,

היהדות כוללת בה את התורה שבכתב (התנ"ך) והתורה שבעל פה (המשנה, התלמוד וההלכה).

חכם הוא מי שלמד את כל התורה כולה, את כל ספרי התנ"ך, התלמוד וההלכה, ובקיא בהם.

כך נאמר בגמרא (מסכת שבת דף קיד, עמוד א):"ואמר רבי יוחנן: איזהו תלמיד חכם שממנין אותו פרנס על הציבור? זה ששואלין אותו דבר הלכה בכל מקום ואומר, ואפילו במסכת כלה".

כל יהודי יכול להיות לתלמיד חכם, אם יקדיש עשרות שנים ללימוד כל חלקי התורה, ויהיה בקיא ביהדותו.

כפי שאדם צריך לרופא, ואינו מבקש רפואה ממי שאינו רופא, כך גם אין מבקשים הלכה אלא ממי שהוא חכם בתורה.

מסופר בתורה שכאשר אלוקים נגלה למשה רבנו גדול הנביאים, פנה משה תחילה לזקני ישראל. זאת מאחר שהחכמים הדריכו את העם בכל עניין אפילו לפני מתן תורה, וכך מצפה הקב"ה מעם ישראל - שילך על פי זקניו החכמים המעבירים את המסורת מהזקנים שקדמו להם. כי כך נוהג עם של חכמים. הצעירים לומדים מן הזקנים והמלומדים.

כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה. 

התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".

בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.

חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה). נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

https://www.hidabroot.org/he/article/2587

בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. מי שאכן מאמין שספר התורה ניתן מבורא עולם - כבר יודע שהתורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא).

וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

רק הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא:

https://www.hidabroot.org/he/article/82826

לתשובות נוספות באמונה, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חכמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה