שבת

האם השבת מקודשת על ידי כך שמונעים מיהודים נכים וקשישים לצאת מביתם ?

  • י"א תמוז התשע"ו
אא

שאלה

האם, לדעת כבוד הרב, כליאת יהודים שאין להם מכונית בשבת, היא דרך לקדש את השבת? ואני סברתי שמהות השבת היא מתן פנאי לאדם העובד באשר הוא, אבל הפוליטיקאים הדתיים-חרדיים מתעקשים שהשבת תקודש רק אם יהודים מהמעמד החלש יהיו סגורים בביתם. מה דעת כבודו?

תשובה

שלום וברכה

תודה על שאלתך החשובה. מסגנון שאלתך ניכר שאת שואלת באמת כדי להבין שאלתך היא באמת להבין מדוע לא ניתן לנסוע ברכב בשבת, מטרתך כמונו לכבד את השבת שניתנה לנו במתנה על ידי בורא עולם במעמד הר סיני, האמת שכבר במצרים בעת שהיינו עבדים לפרעה בחר משה רבינו את יום זה ליום מנוחה עבור כל עם ישראל וכמבואר במדרשים שבכל שבת ושבת ישבו עם ישראל יחד ביום השבת וקראו במגילות שהיו להם, שם היו מסופר על האבות הקדושים ועל כך שיבוא יום והם יצאו ממצרים להיות לעם ה' ובך התחזקו ועמדו בשיעבוד מצרים עד לגאולתם.

אם אכן עיקרה של השבת היא למנוחת העובד איך יתכן שהמחלל שבת חייב מיתה, היכן שמענו שאומרים לאדם אני רוצה לתת לך מתנה נופש אבל אם ל אתנפוש אהרוג אותך, הוא הרי יענה לנותן המתנה לך ממני, לא ביקשתי ממך לא את הנופש ולא את העונש. מוכרח שסוד השבת הוא גבוה הרבה יותר מאשר מנוחה ונופש לפי פשוטם של הדברים.

בשבת נצטוינו על ידי הבורא בתורה הקדושה לא לעשות כל מלאכה, כי כל העושה בו מלאכה מות יומת, ועדיין לא נוכל לדעת מה היא המלאכה שאסר עלינו הבורא לעשות בשבת שעלינו באה האזהרה החמורה הזו, חז"ל למדו מהפסוקים שיש 39 מלאכות האסורות בשבת, כל המלאכות שהיו בבניית המשכן נאסרו עלינו בשבת. מלאכה אינו עבודה מלאכה פירושה אומנות - יצירה ועבודה פירושה התאמצות, כל המלאכות הם סוג של יצרה דבר שלא היה בעולם לפני העשיה בשלימותו וכעת אנו יוצרים דבר חדש, כל מלאכות שבת הם כביכול סוג של יצרה יש מאין הרי ששת ימים עשה ה' את השמים והארץ וביום הביעי שבת וינפש, בורא עולם לא התאמץ בששת ימי הבריאה אלא ברא יצירות יש מאין וביום השביעי  פסק הבורא ליצור וכך נצטוינו שרק בששת ימי המעשה נעשה את המלאכות וביום השביעי נשבות להפסיק ליצור יצירות חדשות.

אחד ממלאכות האסורות בשבת היא מלאכת הבערת האש, אין לזה קשר להתאמצות ולעבודה אלא ליצירת האש החדשה, בעת נסיעה ברכב אנו יוצרים בכל רגע אש על הבערת הדלק במנוע, לכן הנסיעה בשבת אסורה בהחלט בין ברכה בין במוניות ובין באוטובוס.

ברור שיש מצווה לענג את השבת ומצווה להיות בשמחה בשבת ובוודאי על יוצאי חלצי הזקן לא להשאירו לבד בשבת אלא לשהות איתו כל השבת ולחגוג יחד את שלושת סעודות השבת לכנס את כל המשפחה סביב שולחן השבת ולהתענג יחד על זיו כבוד השבת. אין לך שבת יפה יותר משבת שלא יוצאים ולא בורחים לשום מקום אלא כל המשפחה מתיישבת יחד שוב ושוב לסעודת השבת. 

אשמח לסייע לך עוד להבנת הדברים ככל הצורך.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מלאכותשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה