הלכות ומנהגים
האיך לענות בתפילת שחרית אצל צבור שממהרים
- כ"ב תמוז התשע"ו
שאלה
שלום וברכה יש לי מס שאלות לגבי תפילת שחרית : 1. לפעמים אדם שקורא את תפילת שחרית במלואה הכוונה קורבנות, פסוקי דזימרה, שמע, עמידה, תחנון והשאר אם אדם אומר אותם בלחש (חוץ מעמידה) זה בסדר? 2. ואם יצא ומותר לקרוא בלחש ולא אמר שם כמו צריך הויה או אדנות צריך לחזור ? ואם כן לא עובר אל "לא תשא" 3. רוב הזמן אני אומר תפילת שחרית בלחש גם כי האנשים בבית הכנסת אצלי לא מדברים רק השפתיים זזות ויש אחד שקורא בקול אז מתבייש לקרוא בקול כי אני גם לא קורא כל כך טוב מתבלבלות לי המילים וכו (אם יש עצה טובה לקריאה טוב אשמח) אז אני מתפלל בלחש ולפעמים אני קורא את זה מהר להספיק עם החזן וגם המילים בלחש אני לא הוגה אותם כל כך טוב הכוונה שאני כמו מזיז קצת את השפתיים ועובר זה נחשב שאמרתי ? 4. ושאלה אחרונה אם אני נמצא בספוקי דזימרה או קורבנות והגיעו לק"ש ובריכותיה אני עונה על ברכו את ה' המבורך ? ואם הם כבר בקריאת שמע ואני נמצא סתם דוגמה בפסוקי דזימרה אני צריך לעשות שמע גם ? (כי שמעתי שהם מקבלים עליהם עול מלכות שמיים אז גם אני צריך) ואם כן צריך להגיד הכל ? 5. אם אני נמצא בקורבנות או פסוקי דזימרה והשאר נמצאים בתחנון והם אומרים "ויעבור ה' על פניו" אני צריך להתכופף ולגיד ה' ה' או להמשיך בשלי ? 6. כשיש תחנון ארוך בחמישי ושנית ולא הספקתי לקרוא הכל והגיעו בתחנון הארוך ל"בכל יום תמיד אומרים פעמים באהבה" להגיד גם שמע? (בגלל עול מלכות שמיים) ולהמשיך מאיפה שעצרתי וכשאגיע לשם אני אגיד עוד פעם ? 7. ובשני וחמישי שיש תחנון ארוך ולא הספקתי והוציא ספר תורה מותר להגיד תחנון בזמן קריאה בתורה ? ואם לא אז מה אני עושה ? בתודה נדב מאשדוד ואשריכם על כל העבודה שאתה עושים פשוט מסירות נפש עצומה תודה רבה !
תשובה
לכבוד השואל,
1. בסדר.
2. תלוי איפה: באמצע ברכה או בפסוקי דזמרה, בסדר בברכה שיש בו גם "שם" "אלוקינו" בסדר; בברכה, שאין בו רק שם אדנות, לא יצא אותה ברכה. אינו עובר על לא תשא כאשר כוונתו היה לומר בצורת תפלה.
3. "לא הוגה כל כך טוב" אבל אומר את המילים - בסדר; "מזיז קצת את השפתיים ועובר" ואינו אומר את אותם מילים, לא יצא לגבי אותם מילים.
ואם החזן אומר במהירות, עדיף לומר פחות - כגון רק ברוך שאמר, אשרי וישתבח בפסוקי דזמרה, או להתחיל יותר מוקדם - מאשר לדלג על המילים.
4. כן, עונה שמה על "ברכו".
כן, באמצע פסוקי דזמרה אומר רק פסוק ראשון של שמע יחד איתם, וזהו לדעת המשנה ברורה. [אמנם לדעת הכף החיים, רק קורא את הפסוקים שאומר באותו רגע בניגון של קריאת שמע, ואינו אומר עמהם].
5. בקרבנות, לענות איתם; בפסוקי דזמרה אחרי ברכת ברוך שאמר, להמשיך.
6. אותו הזכרת פסוק של "שמע" אין צריך להגיד איתם.
7. בזמן קריאת התורה יש להמתין ולשמוע בשתיקה. בין הקרואים מותר לך להמשיך.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il