חברה והשקפה

איסורים מדרבנן

  • כ"ו תמוז התשע"ו
אא

שאלה

נשאלתי שאלה ע"י בעל תשובה, שלא הייתה לי תשובה מספיק טובה להשיב לו. השאלה היא, שחז"ל הוסיפו הרבה מאד איסורים, שלכאורה נועדו כדי להרחיק אותנו מאיסורי התורה, אבל לטענתו התוצאה היא שבסופו של דבר יש לנו הרבה יותר עבירות מאשר היו ללא איסורי חז"ל, שהרי קל יותר להישמר מאיסורי התורה בעוד שמכל הגזירות והאיסורים של רבנן קשה מאד להישמר, כגון בשבת או באיסור ריבית שמחוסר ידע או תשומת לב נכשלים בהמון איסורים, גם מי שיצליח להישמר מאיסורי התורה. התשובה שעניתי לו, היא על פי החידוש של בעל ה"נתיבות", שבאמת באיסור דרבנן מי שעבר בשוגג אין לו עבירה, כי האיסור הוא המרידה, ומי שלא ידע ממילא לא מרד בדברי חז"ל, אבל בהתחשב בכך שהחידוש הזה לא מוסכם על רבים, ברור לי שהתשובה לא מספקת. אשמח לשמוע תשובה.

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

הגזירות נועדו להרחיק מהאיסור. ואלמלא הגזירות והתקנות של חז"ל - קרוב לודאי שבימינו רוב היהודים היו נכשלים באיסורי דאורייתא ממש, ועוברים על גופי תורה. רק הבט על הקונסרבטיבים והרפורמים שלפני מאה שנה ביטלו רק גזירות דרבנן, אך כיום הם כבר נוסעים ברכב ביום הכיפורים ומשתמשים בחשמל בשבת מתוך פרשנויות לקויות שסטו לחלוטין מדרך התורה, כי מאחר שהתכחשו לחז"ל.

צא ולמד שאין דרך אחרת לשמור על איסורי התורה בדורנו החלש, מלבד ע"י התקנות והגזירות שראו חז"ל לתקן ברוח קודשם עד בוא המשיח והגאולה.

אני חושב שהתשובה של ה"נתיבות" היא תשובה טובה מאוד, וכל רב שלא השיב כך - הוא רק משום שלא נשאל עדיין על נושא זה באופן ספציפי.

אין ספק שהגזירות של חז"ל - אין עונשיהם כאיסורי דאורייתא, וגם בשוגג דיניהם שונים. אך רק הקב"ה חוקר לב וכליות, ושופט כל אדם לפי לבו וידיעתו האמיתיים. אמרו חז"ל שאין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו - אינו דורש מהן אלא לפי כוחן.

בכל אופן המטרה של התורה היא להחכים וללמוד כל הזמן, ותקנות חז"ל דורשות מאיתנו להתעמק בדיני התורה ולהעמיק בהם, ומכאן שהם מוסיפים לחיינו תורה, ומחכימים אותנו בהכרת רצונו של הבורא מאיתנו בדורות האלה. שהרי הקב"ה קורא כל הדורות מראש, והוא שציווה בתורתו לשמוע לחכמים ותקנותיהם, ומכאן שתקנות אלה מגלות את רצונו יתברך:

https://www.hidabroot.org/he/article/2587

נא ראה גם:

https://www.hidabroot.org/he/article/82826

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קושידרבנן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה