חברה והשקפה

אמונה ופרנסה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב רציתי בבקשה לדעת עד כמה יש להתאמץ בפרנסה? איפה גבול ההשתדלות הנצרכת בנושא? שמעתי וקראתי בכמה מקומות שאין להרבות בהשתדלות, אך בעיניים זה נראה רחוק. תודה יובל

תשובה

שלום וברכה

 

בתורה כתוב וברכתיך בכל אשר תעשה ולמדו מכאן שיש לאדם להשתדל כמנהגו של עולם. ולא יסמוך על ה` ללא שום מעשה אלא כאשר יעשה מעט כפי הנהוג בעולם, וה` ישלים בעדו. אך לא ישים מבטחו במעשיו אלא ידע בבירור שה` יצליח דרכו. ועל כן אין לאדם לוותר מאומה מקיום המצוות כי לא בזאת חפץ ה` ולעולם לא תבוא לו ישועתו מאי שמירת מצוות.

 

אך יעשה את מה שנצרך כסדר העולם, ותו לא. בא וראה מה שכתב בספר אוהב ישראל - פרשת תרומה כי התוה"ק מרמזת לנו איך יתנהג האדם בהעיר לבבו לעבודת הש"י ולעסוק בתורתו ויראתו שלא יאמר אלך ואעסוק בתורה יומם ולילה לבל אשגיח כלל מאין יבוא עזר פרנסת ביתי כדי חיי. ואח"כ בבוא זמן האוכל וטפלי תלי ביה. תתבלבל אז מחשבתו עי"ז ח"ו.

 

ולא יוכל ללמוד כלל וכלל. ולא עוד אלא שיוכל לבוא לידי שיעמום ושיגעון ח"ו. או שילסטם הבריות. בעצת היצר אשר יטהו לזה ח"ו. ולזה אין נכון לו לבחור בדרך כזה. אכן הדרך הטוב והישר שיברור לו האדם הוא שיסדר לו איזה מקום פרנסה למזון וטרף לביתו. אך שיסתפק בדרך המיעוט היותר הכרחי כדי להחיות נפשו ונפש אנשי ביתו בצמצום. ע"ד (משלי יג, כה) צדיק אוכל לשובע נפשו.

 

ולא ירדוף כרדוף הקורא בהערים אחר משא ומתן. רק יאמין בהש"י שיוכל להזמין לו במקומו די הצורך לפרנסת אנשי ביתו באיזה עסק מלאכה שיעסוק. כהבטחת התוה"ק (דברים טו, יח) וברכתיך בכל אשר תעשה. ואח"כ יטה שכמו לסבול עול תורה ומצות ומע"ט. וזהו (אבות פ"ב מ"ב) טוב תורה עם דרך ארץ.

 

היינו כאשר כבר הכין לעצמו איזה עסק לפרנסה ויש מקום לחול עליו ברכת ה`. יכין אז עצמו ללמוד התורה ולעסוק במצותיו בכל השגתו וכוחו. ואז לא תתבלבל מחשבתו ודעתו. רק תהיה צלולה זכה וברורה בלימוד תורתו באמת וילך מעלה מעלה. אך אל יתאוה האדם אל תאוות המותרות ולתענוגי בני האדם ושלחן מלכים, הגם כי כל ישראל בני מלכים הם ונאה להם להתנהג ברחבות ידים ובוותרנות. ואם לא יעשה כך תורתו מתי נעשית.

 

וכבר הזהירנו חז"ל (אבות פ"ו מ"ה) ואל תתאוה לשלחנם של מלכים ששלחנך גדול משלחנם כו`. והיינו כי לעתיד לבא גנוז לישראל שלחן ערוך ברב טוב באור הגנוז להצדיקים לעתיד לבא. ויפה שעה אחת של קורת רוח בעוה"ב מכל חיי העוה"ז (עכ"ל) ומבואר כאן שיעשה האדם השתדלות להתפרנס בצורה שבא לו פרנסנתו ופרנסת אנשי ביתו . וה` ישרה הברכה במעשי ידיו.

 

אך כל זה באדם הפשוט, אך הצדיקים, אין להם צורך לעשות כלום, ויוצאים ידי חובת ההשתדלות בתפילה בלבד כמבואר בספר מאור ושמש (בשלח) עיי"ש

 

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה