חברה והשקפה

ארץ ישראל>>

  • י"ט אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום, אם אלוהים שלח את היהודים לארץ ישראל אז למה הוא לא שלח את הערבים לאזור אחר של העולם? למה אנחנו צריכים לגור במדינה קטנה שמוקפת באויבים? למה השכנים שלנו לא מכירים בנו? הלנצח נאכל חרב? תמיד נסבול מפיגועים ומלחמות? לא עדיף אם השכנים שלנו היו ארופאים או אמריקאים? שיכירו בנו ויאהבו אותנו? שלא נהיה מנותקים ומבודדים מהעולם? אני מאמין שארץ ישראל שייכת לעם ישראל ויש לנו מדינה יפה ואנשים טובים אבל יש בעיה עם השכנים שלנו ואשמח לתשובה לבעיה זו, תודה

 

תשובה

שלום וברכה,

 

עם ישראל אינו עם ככל העמים.

 

מצבו של עם ישראל נחזה מראש, ונבואות מתארות את ההתפתחות שתהיה עד אחרית הימים, מלחמת גוג ומגוג ובוא המשיח והגאולה. נא לצפות בהרצאתו של הרב זמיר כהן על נבואות אחרית הימים:

https://www.hidabroot.org/video/68365

 

מארק טווין שביקר בארץ ישראל ב-1867, כתב בין השאר:

"אם יש אמת בסטטיסטיקה, מהווים היהודים אחוז אחד, מן הגזע האנושי. הרי זה כמשב עמום ומעורפל של אבק כוכבים ההולך לאיבוד בתוך הקרינה הגדולה של שביל החלב. על פי גודלם היחסי באוכלוסייה מסתבר היה שבקושי היו שומעים עליהם, אך שומעים עליהם, ומאז ומעולם שמעו עליהם. העם היהודי בולט על פני התבל, ככל עם אחר, וחשיבותו המסחרית גדולה מעבר לכל פרופורציה יחסית למיעוטו המספרי. תרומתו לרשימת גדולי העולם בספרות, במדע, באמנות, במוסיקה, בכלכלה, ברפואה, בלימודים מעמיקים, גם היא חורגת מכל פרופורציה ליחסותו המספרית. הוא ניהל מאבק נפלא בעולם, בכל שנותיו, והוא עשה זאת כשידיו כבולות מאחוריו. הוא יכול היה להתרוקן מתוכנו להיות נבוב והינו סולחים לו על כך. 

המצרים, הבבלים והפרסים עלו לגדולה מילאו את העולם בקול שאון ופאר, אחר כך נמוגו כעשן ונעלמו מן האופק. אחר קמו ממלכות יוון ורומי בקול רעש גדול ואף הן התפוגגו ונגוזו. עמים אחרים התנשאו והניפו גבוה גבוה את הלפיד שלהם, אולם הוא בער עד תום והם נותרו כעת באור הדמדומים או שנעלמו כליל. היהודים ראו את כולם שרדו וגברו על כולם, והם כיום מה שהיו מאז ומעולם, מבלי לשקוע או לסגת, מבלי להתנוון או להיחלש. לא נס ליחם ולא חל פיחות באנרגיה שלהם ולא בערנות ובחריפות מוחם. כל הדברים האחרים הם בני חלוף, פרט ליהודי. כל הכוחות האחרים חולפים ועוברים, אך הוא נשאר. מה סוד נצחיותו?"

(Mark Twain, Harpers Magazine, Sept 1899)

 

"...ואמנם, לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי, צריכה היתה אומה זו מזמן לעבור מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזרה קדומה...".  (הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב 1936, משמעותה של ההיסטוריה עמוד 86-87).

 

* * *

 

עם ישראל שורד בנס מזה 3300 שנה, והצלחתו תלויה בשמירת התורה. כאשר בני ישראל שומרים את השבת ומקיימים את המצוות - הם זוכים לעושר והצלחה וביטחון בעולם, וכל העמים מדברים בשבחו. אך כאשר עם ישראל חוטא לה' - גוברת השנאה והאנטישמיות בעולם, וכך גם הסכנות.

נוכל להבחין בכך שמציאות זו איננה טבעית:

הרי לפני מאה שנה הסכנה הגדולה ביותר לא היתה מהערבים, אלא מהגרמנים הנאצים. ולפני אלף שנה הסכנה הגדולה ביותר היתה מהנוצרים, ולפני אלפיים שנה הסכנה הגדולה ביותר היתה מהרומאים, ולפני שלושת אלפים שנה הסכנה הגדולה ביותר היתה מהמצרים. זאת מאחר שקיומו של עם ישראל אינו טבעי, ותלוי בשמירת המצוות.

 

הדרך היחידה לזכות לאהבה והצלחה משכננו הגויים בעולם - היא לחזור לשמור את התורה והמצוות שניתנו לנו בהר-סיני. כי התורה הזו היא שהופכת אותנו ליהודים ואור לגויים. השנאה והסכנות נשלחות כדי לעורר את עם ישראל לשוב בתשובה ולמלא את תפקידו בעולם:

 

(דברים ל): "והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה, הברכה והקללה, אשר נתתי לפניך והשבת אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה' אלוקיך שמה: ושבת (-וחזרת) עד ה' אלוקיך ושמעת בקלו - ככל אשר אנכי מצוך היום - אתה ובניך, בכל לבבך ובכל נפשך: ושב ה' אלוקיך את שבותך ורחמך, ושב וקבצך מכל העמים, אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השמים - משם יקבצך ה' אלוקיך, ומשם יקחך, והביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה, והיטבך והרבך מאבתיך: ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך, לאהבה את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל-נפשך למען חייך, ונתן ה' אלוקיך את כל האלות האלה, על-איביך ועל-שנאיך, אשר רדפוך - ואתה תשוב, ושמעת בקול ה' ועשית את כל מצותיו אשר אנכי מצוך היום - והותירך ה' אלוקיך בכל מעשה ידך, בפרי בטנך ובפרי בהמתך ובפרי אדמתך לטבה, כי ישוב ה' לשוש עליך לטוב, כאשר שש על-אבתיך, כי תשמע בקול ה' אלוקיך - לשמר מצותיו וחקתיו הכתובה בספר התורה הזה - כי תשוב אל-ה' אלוקיך, בכל לבבך ובכל-נפשך"

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ישמעאלערבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה