חברה והשקפה
עניין בריאת העולם
- ח' אלול התשע"ו
שאלה
שלום הרב, ישלי שאלה שאני לא בטוח אם זה בסדר לשאול מבחינת אמונה,אשאל את הרב.. והרב יחליט. אומרים שתשובה נבראה לפני שהעולם נברא. הרי לפני בריאת העולם לא היה טוב ורע ככה שגם לא צריך תשובה. השאלה איך זה נכון? ואם נאמר שזה על כל מקרה אלוקים ברא כדי שאם יהיה רע אז אם אלוקים ידע הכל אז מה עניין של כל בריאת העולם איפה הבחירה? תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה,
אין באמת "רע" בעולם, כי רע הוא למעשה רק חיסרון של טוב.
רעב הוא חיסרון של אוכל. עיוורון הוא חסרון של ראייה.
"רע" הוא לא מושג מוחשי, כשם שחושך אינו אלא העדר של אור!
הטוב האמיתי - הוא עשיית רצון השם. ולכן כאשר הקב"ה ברא את העולם הוא העיד עליו "טוב מאוד". כי העולם משרת את המטרה העליונה, שהיא ההתקרבות לה'. גם הנסיונות והקשיים בעולם הם כמו ניתוח שנועד לרפא את הנשמות ולהובילן לטוב האמיתי, שהוא העולם הבא.
התשובה היא חלק מהטוב האלוקי, כי היא מאפשרת לתקן את העוונות, ולזכות לדרגה גבוהה בגן-עדן.
כאשר הקב"ה ברא את העולם, הוא הכין את האמצעים להשגת קרבתו, הוא יתברך ברא את היצר הרע, את הנסיון. ולכן גם אדם וחווה בגן-עדן קיבלו את הנסיון שלא לאכול מעץ הדעת. כי מלכתחילה העולם נברא עבור הנסיון, שבזכות העמידה בו זוכה הנשמה בגבורתה.
אנו צריכים תשובה, כי נבראנו עם יצר רע - במטרה לעמוד בנסיונות, והתשובה מתקנת את הנסיונות של עמדנו בהם. רק מלאכים אינם זקוקים לתשובה, כי אין להם בחירה ולא נסיונות כלל. מסיבה זו, נשמת האדם גבוהה ממלאך - כי הוא עומד בנסיונות וזוכה להגיע לדרגה אלוקית שאין גבוהה ממנה.
אלוקים ברא מראש את ה"רע" בתור אמצעי להשגת הטוב. ספרי המוסר תיארו זאת בתור מפקד של המלך, אשר רוצה ללכת לעוד מלחמה כדי להוכיח את גבורתו בפני המלך, ולזכות בעוד אות-ציון ודרגה. כך הצדיקים רוצים לעמוד בנסיונות כדי להתקרב לקב"ה, ולעלות בדרגות רוחניות.
הבחירה ביד כל אדם אם לבחור בטוב או ברע (כלומר האם לעמוד בנסיונות שהקב"ה שולח לו), ובכך האדם קובע את העולם הבא שלו, ויוצר את דרגתו.
נא לראות בהרחבה:
https://www.hidabroot.org/he/question/132674
ולאחר מכן את המאמר "למה ה' ברא סבל בעולם":
https://www.hidabroot.org/he/article/88622
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il