תורה ומדע

פראנה וטלקיניזס

  • ט' אלול התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב השאלה מופנית לרב פנגר מה הרב חושב על האנשים הפראניים האנשים שלא צריכים אוכל ?? ואם יש בזה בעיה הלכתית ? כי אני פשוט רוצה לעבור את התהליך גם ולא יודע אם זה מותר ? ועוד משהו קטן הרב פעם הזכיר באחת ההרצאות שלו פעם על טלקינזיס שאפשר לעשות ניסוי לקחת מחט וליתקוע אותו על פלסטלינה לשים עליו נייר מקופל ואז אפשר להזיז אותו בכוח המחשבה אז אני ישמח אם הרב יפרט קצת מה בדיוק צריך לחשוב או לעשות כדי להצליח בניסוי ?? ואין לי שום בעיה שהשאלה תיתפרסם באתר חח רק אני לא יודע לאן אני מקבל את התשובה ?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 אינני הרב פנגר, אך אשמח להשיב לשאלתך.

 

לגבי אנשים שחיים ללא אוכל, ככל הנראה מדובר בזיוף. המקרה המפורסם ביותר שתועד היה של איש הודי זקן בן 83 בשם פרלהאד ג'ני טען שלא אכל 70 שנה, אך לא נבדק יותר משבועיים, אלא שגם בשבועיים אלה "נעלם" מעיני המצלמות, הוא יצא לטייל בחוץ, ואפילו התקלח במשך השבועיים הללו...

לקריאה מלאה בנושא, יש לחפש בגוגל "theguardian India's man who lives on sunshine"

 ה"מחקר" לא נעשה באופן אמין. הוא נעשה בידי נציגים הודים שרצו להוכיח את אמונתם - ועשו זאת באופן בלתי ביקורתי, הם לא עקבו אחרי האיש הזקן שצם במשך 24 שעות ביממה.

רוב הסיפורים מן הסוג הזה הם מזוייפים, לא חסרים זיופים ורמאויות אצל מכשפים ו"בעלי כוחות" למיניהם, לעיתים גם הצלמים וגם ה"מדענים" מזייפים את העובדות כדי לזכות בפרסום. 

 

מבחינה מדעית, אדם מסוגל לחיות עד שבוע ללא מים, ועד חודש ללא מזון. אך "הצום המתועד הארוך ביותר היה ב-1981 בו נפטר קירן דורהטי האירי (Kieran Doherty) שהפגין בצום במשך 73 יום".

 

ההלכה דורשת "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". אדם צריך לשמור על בריאותו, על הגוף שהקב"ה נתן לו, ולכן עליו לצרוך מזון וויטמינים הדרושים לו. מה גם שיש מצוות רבות הקשורות במזון: "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך". עלינו להודות על המזון ולהנות מהעולם הזה. סעודות השבת מקרבות אותנו לקב"ה, כי הן סעודות מצווה. אפילו נזיר שהיה מתנזר מן היין היה חייב קרבן אשם. נא לראות:

https://www.hidabroot.org/article/156205

 

טלקינזיס (הזזת חפצים בכח המחשבה) מעולם לא הוכחה במעבדה, למרות שיש אנשים כמו ג'יימס רנדי אשר מוכנים להציע מיליון דולר למי שיצליח להוכיח יכולת כזו. כל האנשים שפנו אליו התגלו כנוכלים, אחד מהם הזיז חפצים בכח "המחשבה" על ידי נשיפה מיוחדת על החפץ - נוכלותו הוכחה באמצעות שבבי קלקר שהונחו על השולחן לצד החפץ.

 

אמנם ישנם מקרים אמיתיים בעולם של יכולת על-טבעית, אך רובם המוחלט של המקרים מגיע מנוכלות (ולעיתים קרובות גם נוכלות-עצמית, שבה האדם מדמיין את כוחותיו, לדוגמה הניסוי שהצעת עם הקיסם יכול לגרום לתנועה ע"י האוויר או חשמל סטטי). ראוי להתרחק מהתעסקות בהבלים מן הסוג הזה, שאינם מוסיפים לא אהבה ולא יראת שמים.

 

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים, י"ח, י"ג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך". גם אם הדבר אפשרי, הקב"ה אינו רוצה מאיתנו לעסוק בנסתרות. אלא לעובדו דרך העולם הזה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פראנהטלקיניזס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה