חברה והשקפה

שאלה לגבי דוד המלך

  • י"ח אלול התשע"ו
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב דניאל בלס שליט"א. כידוע לפני מותו של דוד הוא פנה לשלמה בבקשות אחרונות וציווה עליו 2 דברים. אחד מהם הוא לנקום את דמם של אבנר ועמשא ולהרוג את יואב בן צרויה על כך שיואב הרג אותם כאשר הם חפים מפשע ושניהם חיו עמו בשלום. השאלה שלי היא האם ניתן לומר שמעשיו של יואב נקראים "מרידה במלכות" והאם ניתן לומר שהמעשה של דוד בכך שהוא "גוזר" וחורץ את דינו של חואב האם זהו מעשה תקין לפני הקב"ה? ידוע שרק בהחלטתו של הקב"ה נלקחת נשמה מן העולם. תודה מראש

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

בספר מלכים מסופר:

    "וְגַם אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה, אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי-שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר בֶּן-נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן-יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם, וַיָּשֶׂם דְּמֵי-מִלְחָמָה, בְּשָׁלֹם; וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה, בַּחֲגֹרָתוֹ אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו, וּבְנַעֲלוֹ, אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו. וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹם שְׁאֹל" (מלכים א' ב' ה'-ו) 

 

אדניה היה אחיו של שלמה, אשר רצה להמליך עצמו במקום שלמה. יואב ביקש להצטרף אל אדניה נגד רצון דוד המלך, בכדי לעשותו מלך במקום שלמה. כאשר אדניה נהרג בשליחות שלמה - יואב הלך לאחוז בקרנות המזבח כדי להינצל מגזר הדין, אך נהרג למרות כן.

 

במדרש רבה מוזכרת סיבה עמוקה יותר (מדרש רבה, במדבר, פרק לה):

מה עשה לו (יואב)? אתה מוצא, בשעה שכתב דוד ליואב (שמואל א יב) ''הבו את אוריה אל מול פני המלחמה החזקה ושבתם מאחריו ונקה ומת'', עשה כך ונהרג, נתקבצו כל ראשי החיילים על יואב להרגו שהיה ראש הגיבורים, שכך כתיב בו: (שם כג) ''אוריה החתי כל שלשים ושבעה''. הראה להם את הכתב, לפיכך כתיב: ''את אשר עשה לי יואב בן צרויה ואשר עשה וגו''.

היו סבורין כל ישראל שדוד צוהו להרגו, שהיה אבנר בן דודו של שאול, לפיכך כתיב: (שמואל ב ג) ''אל יכרת מבית יואב זב ומצורע''. עמד דוד וקלל את יואב, וידעו כל ישראל שלא היה מדוד ונתפייסו, וצוה לשלמה בנו שיהרוג אותו, שהיה יואב בן אחותו של דוד והיה מבקש להביאו לעולם הבא.

 

ולגבי שאלתך,

המלך הוא שופט כל ישראל, ובשונה מדיין רגיל יש לו הזכות לצוות הריגה מיידית של העוברים על דבריו, כי מטרתו היא תיקון העולם (להבדיל, הדבר דומה לחוק המלחמות הידוע שיש בעולם, הקובע שבמהלך מלחמה, המפקד יכול להוציא להורג מסרב-פקודה בקרב, כי סירוב אינו רק פשע פרטי של חייל אחד, אלא פריצת גדר וסכנה לכל הצבא והמערכה). כך כותב הרמב"ם:

"כל זמן שיהיה מצות המלך צווי שלא יהיה סותר מצוה מן התורה הנה אנחנו חייבין לשמוע מצותו, ומי שיעבור על מצותו ולא ישמע אליו הנה ראוי ומותר למלך להרוג כמו שירצה כמו שאמרו ישראל על עצמן כל איש אשר ימרה את פיך וגו' וכל מורד במלכות יהיה דמו מותר למלך שהוקם על פי התורה" (שופטים ושוטרים, הלכות מלכים פ"א).

 

הקב"ה נתן רשות למלך להמית במקרים כאלה של פגיעה במלכות, כך שוודאי שזהו רצון ה'. דוד המלך לא ביקש להרוג את יואב לכבודו, אלא למען המלכות. וכך עשה על פי דין תורה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דוד המלךיואבמורד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה