תורה ומדע

אמן חושים

  • י"ח אלול התשע"ו
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב דניאל בלס שליט"א. רציתי לשאול מה הרב חושב על אמני חושים. ידוע שמאחורי קסמים מסתתרים סודות כמו זריזות ידיים,מגנטים נסתרים וכו יחד עם זאת יש אמני חושים כמו נמרוד הראל ודומיו שיודעים גם לקרוא מחשבות של אדם שהם לא מכירים כלל ולגלות מספר/שם שהאדם חושב עליו. האם הדבר אמיתי או שמדובר בשקרים וטריקים? בפרט בנושא המחשבות. בנוסף האם מדובר בחילול השם או עבירות מצד התורה בכל מעשיהם של אמני החושים ? תודה מראש

 

תשובה

שלום וברכה,

 

ביררתי בעבר נושא זה, וגיליתי שכל הקוסמים המפורסמים ביותר בתחום ("אמני חושים") הם למעשה נוכלים וזייפנים שמשתמשים בשחקנים ומביימים את כשרונם. נמרוד הראל מחקה את אמן החושים המפורסם דרן בראון. הם טוענים ליכולות פסיכולוגיות מופלאות - אך למעשה כל הסרטונים שהם מפיקים ערוכים ומבויימים בצורה מתוחכמת. בהופעות שונות שלו נמצאו אותם שחקנים עולים שוב ושוב לבמה, באחד מסרטוניו דרן בראון מראה כיצד ביכולתו ללכת על זכוכיות שבורות בכוחו הפסיכולוגי "לעצור כאב", כשלמעשה אין אלו זכוכיות כלל אלא שברי סוכר מוצקים שנראים כמו זכוכיות.

שיטה שנייה שקוסמי-רחוב משתמשים בה הוא צילום של הרבה מאוד אנשים, ובחירה סלקטיבית של המקרים המוצלחים ביותר, תוך השמטה של כל עשרות (או מאות) הצילומים הכושלים. כך לעתים מזדמן אדם פתי באופן יוצא מהרגיל, שמציג כביכול את יכולותיו המופלאות של ה"קוסם". אך ברוב המקרים מדובר בשחקנים שחותמים על חוזה סודיות.

 

ההלכה אוסרת לעסוק בקוסמות מהטעם של הכשלת הרבים, כי הקסמים גורמים לאנשים להאמין באחיזת עיניים ויכולות בלתי אפשריות, המפתות להאמין בכשפים וכזבים. 

 

ראה גם:

https://www.hidabroot.org/article/212957

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טלקנזיסאמן חושים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה