חברה והשקפה

לבורא יש צד אכזר ?

  • י"ט אלול התשע"ו
אא

שאלה

הטבע הוא אכזרי למשל עולם החיות שאוכלות אחת את השנייה ללא רחם .אם כך למי שברא את זה קיימת אצלו האכזריות הזו ? מה זה אומר ? שלבורא יש צד אכזר ? הרי נגיד אם אדם סובל אז עם השכל שלו הוא יכול להבין שאולי הוא סובל על החטאים שלו מהגלגול הקודם אבל לחיה אין שכל לא ? אם כך היא סובלת והיא לא יודעת למה ? פשוט ככה ?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

גלגל החיים הוא עניין גאוני שמאפשר את קיום הבריאה כולה.

ראיתי פעם וידאו מבית נשיונאל ג'יאוגרפיק על הפילים באפריקה. במהלכו הראו פעם-אחר-פעם אריות הטורפים פילים חלשים או צעירים, חסרי אונים. היה קשה מאוד לצפות בו, אך לקראת סופו גילה לפתע הקריין נתון מדהים ששינה את כל פני התמונה העגומה: מסתבר שהפילים מגיעים לגיל 60, ומחסלים במסעם הארוך באפריקה את כל מקורות המזון הנקרים בדרכם. אלמלא האריות והסכנות שמדללות את אוכלוסייתם, היו הפילים מחסלים את כל מאגרי המחייה באפריקה, גוזרים מוות על כל בעלי החיים האחרים - ולבסוף היו נכחדים ברעב בעצמם! פירוש הדבר שכל מאזן חיים אחר היה הופך את אפריקה ליבשת מדברית שוממה. אפילו מי שנראים כמו טורפים אכזריים בטבע, משמשים למעשה תפקיד מכריע בגלגל החיים, המאפשר את קיומם של מיליוני מינים אחרים ביבשת. מתברר שגם מאחורי מה שנראה לנו קשה - מסתתרת למעשה חכמה אלוקית מדהימה.

 

כמו כן יש בדבריך הרבה האנשה. בעלי חיים אינם סובלים כמו בני אדם. זברה שנטרפת אינה חושבת לרגע "מדוע אני נטרפת עכשיו", כי בעלי החיים פועלים על פי אינסטינקטים, ואין להם חשיבה עצמאית. ראה מאמר שכתבתי על השאלה: "מדוע הקב"ה ברא אכזריות בטבע? מדוע בעלי החיים סובלים?"

https://www.hidabroot.org/he/article/132434

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אכזריותהבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה