חברה והשקפה

אדם הראשון- והעונש על החטא

  • כ"ב אלול התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. לפי התורה הבנים לא נענשים על עוון אבותם וכן להיפך (אם הבנתי נכון). לפיכך איך זה יתכן שאנחנו, הבנים,עדיין סובלים מעוון אבותינו, אדם הראשון וחווה וכן שרואים בתורה שה' מעניש לדורות. אשמח להסבר, תודה רבה.

 

תשובה

שלום וברכה,

 

הבנים נענשים רק כאשר הם אוחזים בעוון הוריהם. וברגע שכל עם ישראל ישוב בתשובה, נזכה לגאולה השלמה ותחיית המתים, ואז נשוב לדרגה שהיתה בימי האדם הראשון בגן-עדן. כלומר המציאות תלויה במעשינו, בבחירה החופשית שלנו.

 

הקבלה מוסיפה להסביר שכל הנשמות היו כלולות באדם הראשון, כך שכולנו למעשה שותפים באותו מעשה, ויש כאן עניין נסתר של גלגולי נשמות.

 

כמו כן, ירידתו של האדם הראשון לעולם הזה אינה סיבת העונשים והסבל. כי גם בגן-עדן היה את נסיון עץ הדעת, ובמדרש מסופר שקין נולד בגן-עדן. דהיינו, היתה מלכתחילה מטרה לברוא את כל הנבראים ולתת תורה ומצוות. הירידה לעולם הזה היא ירידה-בדרגה, אך לא תכלית חדשה ושונה ממה שנועד לנשמות. שהרי מטרת הירידה לעולם הזה היא הבחירה בין טוב לרע. ואת הבחירה הזו היה אפשר לקיים בדרגה של האדם הראשון בגן-עדן (באמצעות הבחירה אם לאכול מעץ הדעת), או לקיים את הבחירה הזו בדרגה נמוכה יותר כמו בעולמנו. אך הסבל והייסורים והנסיונות הם אתגרים שנועדו לנשמות על כל פנים עד הגאולה. ראה בבקשה:

https://www.hidabroot.org/he/question/132674

 

לתשובות נוספות באמונה, על מטרת החיים והבריאה, חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת המתארת דו-שיח עם בורא עולם על כל עיקרי האמונה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אדם הראשוןייסורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה