חברה והשקפה

כתבה שלכם צער בעלי חיים

  • כ"ב אלול התשע"ו
אא

שאלה

נאמר בכתבה שאין לבעלי חיים בחירה. אם כן איך במכת צפרדע לא מתו הצפרדעים כשכר על שנכנסו לתנורים. והכלב קיבל שכר על שלא נבח במצרים והנחש. ועוד בע"ח ....

 

תשובה

שלום וברכה,

 

השכר שקיבלו - לא נועד עבורם, אלא נועד עבורנו, כדי ללמד אותנו על מידות חיוביות שהקב"ה מעודד בבריאה.

בכל בעל חיים יש מידות טובות ללמוד מהם על עבודת הבורא: "יהודה בן תימא אומר, הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים." (פרקי אבות ה, כ).

 

כל בעלי החיים פועלים על פי אינסטינקטים (תכונות מולדות), כך שאין להם בחירה חופשית בין טוב לרע. הקב"ה שם בלבם של הצפרדעים והכלבים את הטבע לנהוג כפי שנהגו, במטרה ללמד את בני ישראל מוסר לדורות, על חשיבות הבריאה.

 

ישנם בעלי חיים שנבחרו כדי ללמד על מידות רעות. כך לדוגמה, טבע הנחש להכיש בני אדם ללא סיבה (גם כאשר האדם אינו מתקיפו). ומהנחש לומדים על מידת היצר הרע שמנסה להכשילנו. כך לדוגמה הגמרא משווה את טבע הנחש למדברי לשון הרע:

"אמר ריש לקיש: מאי דכתיב כי אם ישוך הנחש בלא לחש ואין יתרון לבעל הלשון? לעתיד לבוא מתקבצות ובאות כל החיות אצל הנחש ואומרים לו: "ארי דורס ואוכל, זאב טורף ואוכל אתה מה הנאה יש לך"? אמר להם [הנחש]: "ואין יתרון לבעל הלשון [הרע]". ומבאר רש"י: "ואין יתרון לבעל הלשון [הרע] - כלומר, מה הנאה יש לבעל הלשון [הרע]".

כשם שהנחש אינו משיג דבר מכך שהוא מכיש אדם, ולמרות זאת עושה כן, אליו דומה המדבר לשון הרע שאינו משיג דבר ממה שמדבר על חבירו רעה.

 

כך בעלי החיים יכולים ללמד אותנו מוסר.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צפרדעבעלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה