חברה והשקפה

מחלוקות חכמים

  • כ"ג אלול התשע"ו
אא

שאלה

שלום. לא מובן לי הקטע של כל המחלוקות במשניות. איך נוצרו המחלוקות אם יש תורה אחת, ואם דוגמא רב מסוים סובר בניגוד לדעת חכמים האם הוא עצמו נהג בעניין כפי שהוא סבר או כמו הרוב ?

 

תשובה

שלום וברכה,

 

כל תנא נהג כפי הפסיקה שפסקו רוב החכמים במקומו.

 

לעולם לא תמצא מחלוקות בעקרים. המחלוקות הם תמיד בפרטים. לדוגמה בתחילת מסכת ברכות ישנה מחלוקת עד איזו שעה מותר לקרוא תפילת מעריב, אך אין כלל שאלה האם מתפללים תפילת מעריב, או האם קוראים קריאת שמע במעריב. המחלוקות הם תמיד על הפרטים, כי ה' נתן בתורתו אפשרות להחמיר ולהקל בהרבה מצוות, לקדש אשה בדינר או בשווה פרוטה - והכל לפי העניין. לכן התורה היא נצחית, כי היא חוזה את כל האפשרויות, ונתנה את כל היסודות והכלים לפסוק הלכה בכל דור. זו הסיבה שאף בדורנו אנו יודעים את ההלכה לגבי נורות חשמל ומכוניות בשבת. ההלכה מאפשרת לפסוק הלכות אף על נסיעה בחלל!

   

בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. ספר התורה ניתן מבורא עולם - ומי יודע זאת גם יודע שהתורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא). וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

 

רק הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל.

 

הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא:

https://www.hidabroot.org/he/article/82826

 

חשוב להבין, כי המושג שנקרא "טלפון שבור" אינו קיים במציאות כשהמסר עובר על ידי אנשים רבים מדור לדור, כי אם נשים בחדר אחד עשרה אנשים שיעבירו מסר לעוד עשרה אנשים - הרי שאפילו אם אחד יטעה כל התשעה יתקנו אותו. לכן "טלפון שבור" לא קיים בהיסטוריה המונית שעוברת על ידי מיליונים מדור לדור

התורה שבעל פה היא חלק בלתי נפרד מהתורה שבכתב. הרי בתורה כתוב שצריך לבנות מזוזות, להניח תפילין, ללבוש ציצית, לשחוט כדין, ועוד מאות מצוות - שלא נאמר כיצד מקיימים אותם. לא כתוב בתורה איך בונים תפילין, איך יוצרים ציצית, איך שוחטים, מה כותבים בתוך המזוזה. התורה רק מציינת את המצוות, אך הביאור נמסר בעל פה על ידי עשרות אלפי החכמים שמלמדים אותה מדור לדור. 

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הכוונהייעוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה