תורה ומדע
מדרש
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
דו שיח בן ר` עקיבא לכופר: מעשה שבא כופר לר` עקיבא ואומר לו: - העולם הזה מי בראו? - אמר לו: הקדוש ברוך הוא -אמר לו: הראני דבר ברור(תוכיח לי) - אמר לו ר` עקיבא: מה אתה לובש? -אמר לו: בגד -אמר לו: מי עשאו? -אמר לו:האורג. -אמר לו: איני מאמין לך הראני דבר ברור -אמר לו: ומה אראך ואיך אתה יודע שהאורג עשאו? -אמר לו ר` עקיבא: ואתה אינך יודע שה` ברא את עולמו? כשם שהבית מודיע על הבנאי, והבגד מודיע על האורג והדלת על הנגר כך העולם מודיע על הקדוש ברוך הוא שהוא בוראו. השאלות שלי לגבי מדרש זה הן: 1. מדוע צריך הכופר הוכחה לכך שה` ברא את העולם? הרי הוא כופר וזה אינו מעניין אותו. 2. כיצד מוכיח ר` עקיבא לכופר שה` ברא את העולם עפ"י המדרש? 3. מהו פירוש המשפט האחרון: "כשם שהבית מודיע על הבנאי ......" תודה רבה
תשובה
שלום רב!
שאלות טובות מאוד;
הכופר רצה להראות שרבי עקיבא אין לו בסיס לאמונתו, ולכך רבי עקיבא אמר משל, להראות ולהוכיח בסיס ויסוד האמונה.
ההוכחה היא שאין עולם ללא בורא, כפי שאי אפשר בגד ללא אורג, ולא שייך בית ללא בנאי, ולא תיתכן הדלת ללא נגר.
הרי העולם מורכב פי מיליארדים מסתם איזו בגד, דלת או בית, ואם מובן הדבר שבית מחייב, מודיע ומעיד על בנאי וכו', ודאי שעולם מחייב, מעיד ומודיע על בורא ויוצר.
ברכה והצלחה;
יעקב משה
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il