הלכות ומנהגים

סכנה לתינוק בברית מילה

  • ג' תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, אני ובעלי חקרנו קצת בהקשר של ברית מילה האם זה מסוכן לתינוק ויכול לפגוע בו באיזה שהיא צורה...לצערי הרב מצאנו כמה סיכונים שאפילו תלויים במוות, ואנחנו בשום פנים ואופן לא רוצים לתת לתינוק להגיע לידי שום סיכון אפילו עם הוא נמוך, שאלתי היא האם אפשר לתת לבן לעשות ברית מילה בגיל מאוחר יותר אשר גופו היה יותר חזק, כלומר לפני גיל המצוות?

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

  

ישנם אתרים באינטרנט שמתנגדים לברית המילה, ומשקרים ומרמים את קוראיהם בשלל כתבות לא מהימנות, של רופאים לא נאמנים, או הפיכת מקרים נדירים ויוצאי דופן כאילו הם הכלל. וצריך להיזהר מאוד ממה שקוראים, שהרי שונאי הדת והמסיתים התרבו בדורנו, והם אינם שונים מכל האנטישמים שניסו להכחיד את יהדותנו לאורך הדורות.

 

מבחינת האמת נראה שפיתחתם כאן עניין של חרדות לא מציאותיות. שהרי במציאותנו נדיר מאוד מאוד שיקרה משהו לתינוק בגלל ברית מילה. הרי למעלה מעשרה מיליון יהודים עורכים ברית מילה בכל רחבי העולם, וברוך השם הם בריאים ושלמים וממשיכים להוליד. גם מיליוני החילונים בארצנו עורכים ברית מילה לילדיהם, ואין רואים בזה שיעורי תמותה. הרי העורלה היא בסך הכל סרח עור עודף שעל גבי קצה האיבר, והסרתו אינה אמורה להביא אף סכנה.

 

מה גם שהוכח שגורמי הקרישה בדם התינוק מתחזקים ביום השמיני, כך שזהו היום הטוב ביותר לערוך ברית מילה, דבר שגם מוכיח את ידיעת התורה מה שטוב לתינוק.

 

ולגבי החשש הנדיר:

הרי ישנו מושג שנקרא סטטיסטיקה, ולפי הסטטיסטיקה ידוע שתאונות-דרכים הנן הסכנה הגבוהה והשכיחה ביותר לחיי אדם: למעלה מ-400 איש בשנה נהרגים בתאונות דרכים קטלניות בארצנו (וזהו רק מספר האנשים שנהרגים בתאונות דרכים, מלבדם רבים נפצעים באורח קשה ובינוני).

כך יוצא שהרבה הרבה הרבה יותר מסוכן להסיע את התינוק במכונית אל הסבתא, מאשר לקחת אותו לערוך ברית מילה אצל מוהל.

אך גם לא לצאת מהבית אינו פתרון, שהרי מתברר שסטטיסטית רוב התאונות בעולם מתרחשות בתוך הבית - במדרגות, בחדר האמבטיה וכו'. אז מסתבר גם לשבת בבית זה מסוכן מאוד מאוד... הרבה יותר מלערוך ברית מילה.

 

בקיצור, אדם אינו צריך לחשוש מדברים שהם נדירים ולא שכיחים. 

יש למעלה מ-5 מיליון יהודים מהולים בארץ ישראל, וברוך השם הם בריאים ושלמים, יולדים ומולידים. אין לחשוש ממקרים נדירים מאוד, כפי שאיננו חוששים לנסוע במכונית או להתקלח באמבטיה. תמיד צריך להתפלל לטוב, אך אין לפחד מדברים שאינם שכיחים.

 

ולגבי שאלתך -

ברית מילה היא מצווה מהתורה. זו היא חובה מגיל 8 ימים, ואסור לדחותה בשום פנים. מי שלא נכנס בבריתו של אברהם אבינו יש דופי ביהדותו, בעצם כניסתו לעם ישראל. והוא גם איסור כרת. זו מצווה שאותה קיימו בני ישראל בנאמנות מזה 3300 שנה, וברוך השם עם ישראל שורד ומתקיים יותר מכל העמים העתיקים שנכחדו ואינם. קיומנו תלוי ביהדותנו.

 

והכאב והטראומה גדולים מאוד לנער או אדם מבוגר, שהרי הוא התרגל לגופו, ולפתע הוא מרגיש שעושים בו מום, מלבד הכאב שכרוך בזה. לעומת זאת תינוק בגיל 8 ימים עדיין אינו מפותח, הוא מרוכז בהווה ואין לו תודעה הזוכרת את העבר או מפחדת מהעתיד. הוא אינו מרגיש כאב כמבוגר, ולכן זה הזמן האידיאלי לערוך ברית מילה.

 נא לקרוא תשובה זו:

https://www.hidabroot.org/article/211893

 

הקב"ה צופה הכל מראש, הוא יתברך ברא את גוף האדם ויודע מה טוב עבורו. הוא יתברך יודע מתי הזמן הנכון והטוב ביותר עבור התינוק לערוך את ברית המילה.

 

 מה גם שיש כאן מבחן של אמונה מבחינתכם:

שהרי מה שנקבע שיקרה - כבר נקבע בשמים, לטוב ולמוטב, ואי אפשר לברוח מהגורל, ומי שמנסה לברוח רק מחמיר את מצבו ומביא עליו גורל רע יותר, גם אם גורלו בתחילה היה לטובה. שהרי אי אפשר להתחכם נגד בורא עולם, ולחשוב שטובה כלשהי תצמח מאי-שמירת התורה. עלינו לדעת שהתורה רק מוסיפה מזל וברכה לחיי האדם, ובלעדיה יהיה לאדם גרוע יותר ולא טוב יותר.

 

בעזרת השם תכניסו את בנכם לבריתו של אברהם אבינו בקרוב, ותראו שהכל עבר בקלות רבה. שיהיה בשעה טובה ומוצלחת, והרבה מזל טוב!

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברית מילהיום השמיניסכנה בברית מילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה