חברה והשקפה

הלכות שקבעו חכמים

  • ז' תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, ותודה רבה על כל פועלכם היקר. 1. לתורה שבכתב נוספה גם תורה שבעל פה, והיא הועברה מאב לבנו. לכן, נדמה לי, אומרים שמנהג תופס יותר מדין - כי יש סיבה למנהג, וככל הנראה גם הסבר להנהגה. אם כן, איני מבינה כיצד ייתכן הדבר שישנם פירושים לאמירות שנאמרו בגמרא או במשנה, הרי כל אחד נהג בדרך אבותיו, אז איך נותרו דעות ופרשנויות לאמירות. אתן דוגמה - בגמרא אומר מר עוקבא שהוא כחומץ בן יין לאביו בענייני בשר וחלב, כי הוא היה מחכה רק בין ארוחה לארוחה. ואז התוספות, הרמב"ם וכו' מפרשים ומבארים את כוונת דבריו בין ארוחה לארוחה - ואיני מבינה זאת. האם בביתם לא המתינו בין ארוחה לארוחה? למה עליהם לפרש דבריו, למה אין זה ברור כיצד יש לנהוג, הלא וודאי כולם בביתם שמרו על הלכות בשר וחלב? וזה גם מעלה בי עוד שאלות ותהיות על חיוב הצניעות ועל חיובים נוספים שבהם לא ברור מה הדין ומה גדרות שקבעו חכמים. למשל בצניעות, כתוב מפורשות שבנות היו מלוות לחברותיהן שמלה לבנה בט"ו באב, אז למה ומתי הפך בגד לבן לבגד לא צנוע? כתוב מפורשות בתורה שהכהן פרע את שיערה של אישה סוטה, אבל לא כתוב מה הכוונה פרע, אז איך קבעו על דיני כיסוי ראש, והיו שעוד הגדילו לעשות ואמרו שעל האישה להיות קירחת תחת הכיסוי. איך אפשר לדעת מה דרך התורה, ומה הן תוספות של רבנים שונים, המתאימים אולי לתקופות שונות? ואולי צניעות לאישה היא כמו לימוד תורה לגבר, שלא מצופה שכולם יהיו תלמידי חכמים, אלא כל אחד כפי יכולתו? 2. מדוע מקובל הנוהג לברך ברכות הנהנין על מאכלים שונים לאחר הקידוש ולפני נטילת ידיים? הלא נאמר שבכדי שהלחם לא "יתבייש" שהקידוש הקדים אותו מכסים את הלחם, ופתאום כל הברכות כולן קודמות לו... סליחה על האורך, מבולבלת.

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה, ותודה.

 

1. אין טעויות בתורה שבעל פה, אלא רק מחלוקות במקומות שבהם רצה ה' מראש שיחלקו בהם חכמים, ולכן נתן מקום לשני פירושים. כמו להבדיל מחוקק שקובע בחוק שהעונש לגנב הוא בין 3-5 שנים, והשופטים בכל דור יכולים לחלוק ביניהם האם להעניש גנב לפי המקסימום או המינימום. 

 כשיש ספק בגמרא או במשנה, פירוש הדבר שה' רצה שיהיה את הספק הזה כדי שיהיו שתי דרכים לקיים את התורה במצוות אלה. כלומר יש אפשרות מהתורה ללמוד את המצווה לחומרה (דאורייתא) ואפשרות לקולא (דרבנן). ושתי האפשרויות הן רצון התורה, ומשתמעות מהתורה. ובכל דור יכלו חכמים להקל או להחמיר ע"פ התורה ודרגתו של הדור. עם ירידת הדורות נדרשו חכמים לתקן תקנות וגזירות כדי לשמור על התורה (כך נאמר ע"פ התורה "ועשיתם משמרתם למשמרתי"). רצון התורה שיגדרו גדירות כדי לשמור על מצוותיה בכל דור, כי ה' קורא כל הדורות מראש.

 

כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה. 

התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".

בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.

חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).

נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

https://www.hidabroot.org/he/article/2587

 

בנות היו מלוות לחברותיהן שמלה לבנה לסעודות מצווה וחגים, אך לא כדי לטייל ברחוב. שהרי בעבר נשים היו צנועות ביותר, ולא מטיילות ברחובות העיר לבדן או שלא לצורך. גם בימינו נשים לובשות שמלות לבנות בתוך ביתן בשבתות וחגים. אך מי שהולכת ברחוב כדי להתייפות לעיני גברים ולמשוך תשומת לב - פועלת נגד רצון ה', וגורמת לעצמה עוון.

 

לגבי "פרע את ראש האשה", בבקשה ראי את מאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/156710

 

אין מצווה מהתורה לעשות קרחת, כאן כבר נגעת בעניין של מנהג וחומרה של חסידויות מסויימות, ולא בדין מהתורה (מצווה דאורייתא, כפי שנפסקה בהלכה בשולחן ערוך).

אין להתבלבל בין דין לבין מנהג. שהרי הדין ידוע לכולם (כל הדינים נפסקו בשולחן ערוך אשר התקבל בכל קהילות ישראל), וכל יראי השמים מקיימים אותו, אך המנהגים הם השינויים הקטנים שאת רואה בין עדה לעדה, וכולם יודעים להבחין בין דין לבין מנהג. גם בצניעות יש דין (לדוגמה אשה נשואה חייבת בכיסוי ראש, אשה חייבת לכסות רגליה וכו') ולעומת זאת יש מנהג (כגון לבוש מוגדר, צורת כיסוי הראש וכו'), וראוי לכל אשה לנהוג כמנהג בני עדתה. מי שחוזרת בתשובה מתייעצת עם רבניות ולומדת להתלבש כפי דרגתה ומנהג עדתה. אך את הדין כולם מקיימים כהלכה, כי בדינים אין מחלוקת, רק במנהגים.

 

2. הקידוש על היין הוא מאוד יקר וחשוב, הוא דין שברכתו גבוהה מאוד, לכן הלחם כביכול "מתבייש" מפניו בסעודה. נראה לי לומר שמאכלים אחרים ברכתן קלה יותר (ברכות הנהנין, שהרי אנו נוטלים ידיים על הלחם אך לא סלט או דגים) ולכן מאכלים אחרים אינם מביישים את הלחם - שהכל יודעים שהוא חשוב יותר מהם.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חכמיםברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה