חברה והשקפה

ארץ ישראל!!!

  • י"ב תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, יש לי שאלה שמאוד מעסיקה אותי: מדוע ארץ ישראל היא כל כך קטנה ביחס לכל שאר הארצות? יש הרבה ערים בגודל שלה או אפילו גדולות ממנה בחו"ל. שאלה שניה, מדוע העם היהודי זכה רק לארץ אחת בעוד דתות אחרות זכו לעשרות ארצות והאם יהיה יום שהיהודים יהיו שליטים בכל העולם? תודה מראש.

 

תשובה

שלום וברכה,

 

ארץ ישראל היא קטנה, כי היא מרכז העולם. והמרכז הוא תמיד קטן - כשם שיש מלך אחד לממלכה גדולה, ואחריו יש מספר שרים, ואחריו יש אזרחים רבים.

 

כך נאמר בתורה:

"אתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו).

"לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם, כי אתם המעט מכל העמים" (דברים ז, ז).

 

גודלה של ארץ ישראל תואם את גודלו של עם ישראל לאורך רוב ההיסטוריה, כפי שכפפה מתאימה ליד. אך כמובן שהיא יכולה להמשיך ולהתרחב בעתיד מעבר לגבולותיה.

  

הבט במספר הקטן של עם ישראל לאורך ההיסטוריה, ומנגד זאת הבט בכמות ההישגים האדירה שהשיגו יהודים בכל תחום אפשרי. אין אף עם אחר שהשפיע על העולם יותר מעם ישראל בכל תחום אפשרי.

 

גם ארץ ישראל היא הארץ הכי מפורסמת ומדוברת בעולם כולו, למרות קוטנה. מה שמעיד על קדושתה. היא מרכזו הרוחני של העולם, ובה ייבנה בית המקדש השלישי.

 

גם הבט והיווכח עד כמה יפה ומדהימה היא ארץ ישראל, אשר נופיה כה רבים ושונים זה מזה, עד שניתן להרגיש בתוך ארצנו כאילו טיילת בכל העולם כולו.

 

הסיבה שעם ישראל נשאר קטן, וארצו ניצבת במלחמות ואיומים מחוץ, היא משום שאיננו מקפידים על שמירת התורה והמצוות. כך הובטח בתורה, שכאשר נשוב לקיים אותה בנאמנות, נזכה לשלום והצלחה ובטחון וכלכלה טובה, ולא ייחסר לנו דבר.

עם הברכה גם קיבלנו קללה. וזו הסיבה להשמדת יהודים לכל אורך ההיסטוריה, והצרות שעברו על בני עמנו. זו הסיבה שלא זכינו לגדול למספרים גדולים. 

 

אולם ההבטחות עוד עתידות להתקיים בנו, ועם בוא הגאולה יזכו בני ישראל לאושר ורווחה וריבוי גדול.

 

לגבי שליטה בעולם, אין הכוונה לשליטה דיקטטורית, אלא שיתוף מרצון. פירוש הדבר שכל העמים הגויים יעבדו את ה' שכם אחד, יכירו באמיתות התורה ובחשיבות תפקידו של עם ישראל עבור העולם כולו. כפי שנאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". כאשר העמים יבינו את חשיבות התורה לתפקודו של העולם והצלחתו, הם ישמחו לעזור ולסייע לעם ישראל בכל עניין, וישמעו להדרכתנו.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עם ישראלארץ ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה