תורה ומדע

הקריבו ילדים לנצרות [תגובה]

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום בעקבות המאמר שפרסמת, אני שואל האם ליהודים שאינם מאמינים בתחיית המתים יש בעיה הלכתית לתרום את גופם למדע, הרי אלו בין כך לא יקומו לתחיית המתים.

תשובה

שלום וברכה

כמובן, שהינך שואל מבחינה רעיונית, כי אלו שאינם מאמינים בתחיית המתים בוודאי שאין להם `שאלות הלכתיות` כל שהם. ובכן, על אף שבעיקרון, מי שאינו מאמין בתחיית המתים אין לו חלק לעולם הבא, ולא יקום לתחיית המתים, וכך גם יתר החוטאים הכלולים בין אחת מעשרים וארבע ההגדרות הבאות שאלו לא יקומו לתחיית המתים: וכך מפרט הרמב"ם בהל` תשובה פרק ג, שלכל עם ישראל מובטח שיקומו בתחיית המתים ושיש להם חלק בעולם הבא, מלבד אלו: [1-5] מינים - כולל חמשה סוגים:

א. האומר שאין אלוה ואין לעולם מנהיג. ב. האומר שיש מנהיג אבל הם שנים או יותר. ג. האומר שיש לאלוה גוף או שהוא בעל תמונה. ד. האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל. ה. העובד כוכב או מזל כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים. [6-8] אפיקורסים - כולל שלשה סוגים: א. האומר שאין נבואה מהבורא לנבראים. ב. המכחיש נבואתו של משה רבינו. ג. האומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם.

[9-11] כופרים בתורה - כולל שלשה סוגים: א. האומר שאין התורה שבידינו מעם ה`, ואפי` טוען על אות אחת שאמרו משה מפי עצמו ב. הכופר בתורה שבעל פה ובמוסריה מדור לדור. ג. האומר שהבורא החליף במשך הזמן את התורה, או מצוה מן המצוות.

[12] כופרים בתחיית המתים [13] כופרים בביאת הגואל [14-15] המשומדים - כולל שני סוגים: א. מומר לעבירה אחת, להכעיס, דהיינו שבוחר תמיד באפשרות האיסור גם כשיש לו היתר. ב. מומר לכל התורה כולה, אפי` לתיאבון. [16] מחטיאי הרבים - אפי` מחטיא אותם לבטל מצוות עשה [17] הפורשים מדרכי ציבור - אף על פי שאינו עובר עבירות, אלא נבדל מעדת ישראל, ואינו עושה מצות בכללם, ולא נכנס בצרתם ולא מתענה בתעניתם, אלא הולך בדרכו כאחד מגויי הארץ, וכאילו אינו מהם.

[18] העושה עבירות ביד רמה בפרהסיא, ומעיז פנים שאינו בוש מדברי תורה. [19-20] המוסרים - כולל שני סוגים: א. המוסר חבירו ביד גוי להורגו או להכותו. ב. המוסר ממון חבירו ביד גוי, או ביד אנס יהודי שהוא כגוי [21] מטילי אימה על הצבור שלא לשם שמים, דהיינו, שרודה בציבור בחוזק יד, והם יראים ומפחדים ממנו. [22] שופכי דמים. [23] בעלי לשון הרע. [24] המושך ערלתו, דהיינו, שמבטל ברית מילה. כל אחד ואחד מעשרים וארבעה אנשים אלו, אע"פ שהם יהודים אין להם חלק לעוה"ב. מכל מקום, גם אנשים אלו, מכיון שהם יהודים, הם מוזהרים גם על כך שלא לתרום גופם למדע, ללא קשר עם זה שהם לא יקומו לתחיית המתים.

ותרומת גופם למדע תיכלל בסל החיובים שלהם, ויצטרכו לשלם על כך את המחיר. וכמה גדולים הם דברי הרמב"ם במאמר קדוש השם: "ותדע שצריך האדם לידע. עיקר מעיקרי הדת, והוא שירבעם בן נבט והדומים לו נפרעים ממנו על עשיית העגלים לעבודה זרה ועל ביטול ערובי תבשילין [מצוה מדברי סופרים בערב חג החל בערב שבת] והדומה לו.

שלא יאמר אדם קים ליה בדרבה מיניה [שיצא ידי חובת העונש, בעונש על מעשה חמור מזה], שלא יאמר זה אלא בדיני אדם בעולם הזה, אבל השם יתברך נפרע מבני אדם על החמורות ועל הקלות ונותן שכר על כל דבר שעושים. על כן צריך האדם לידע שכל עבירה שיעשה נפרעים ממנו עליה, וכל מצוה שיעשה מקבל עליה שכר, ואין הדבר כמו שחשב".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה