אמונה

חיזוק למתחזק

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

איך ניתן להתחזק כשחוזרים בתשובה, אבל החטאים בעבר בפרט בעניני קדושת הברית ממשיכים ללוות אותי, לפעמים תוקפים אותי מחשבות של בושה נוראית מעצמי, איך כבן אדם יכולתי לעשות מה שעשיתי. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

כך אמרו חז"ל (ברכות יב ב): "כָּל הָעוֹשֶׂה דְּבַר עֲבֵרָה, וּמִתְבַּיֵשׁ בָּהּ, מוֹחֲלִין לוֹ עַל כָּל עֲוֹנוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר, (יחזקאל טז) "לְמַעַן תִּזְכְּרִי וָבֹשְׁתְּ, וְלֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד פִּתְחוֹן פֶּה מִפְּנֵי כְּלִמָּתֵךְ, בְּכַפְּרִי לָךְ לְכָל אֲשֶׁר עָשִׂית נְאֻם ה` אֱלֹהִים".

כמעט כל מי שנותן על לבו לחזור בתשובה יש לו מהעבר את החטא של הוצאת זרע לבטלה, כך שהדימוי השלילי שיש לך אינו צודק. משקבלת על עצמך לחזור בתשובה שלימה, בחרטה על העבר, בוידוי בפה, ובקבלה חזקה שלא תשוב עוד לחטוא בהנה, וכהנה, נמחל לך על מה שעשית, כי רבים רחמי ה` וכך הוא גזר בבריאת העולם שהחוטאים שישובו בתשובה שלימה יתקבלו ברצון.

חיזוק מיוחד נמצא בדברי החתם סופר שהזוכה לעשות תשובה מאהבה, כל חתיכה של מאכל אסור שאכל בעבר, נחשב אחרי התשובה כמו אכילה של קורבן פסח בירושלים, על עיקרון מאמר חז"ל שהעושה תשובה מאהבה מתהפכים העוונות לזכויות. אל לך לחשוב על העבר, העיסוק המחשבתי בזה, יכול רק להביא ולחדש את הרעיונות מהצד הרע, וכמו שמשלו בספרים הק` משל לאדם שמהפך בידיו את הבוץ שהוא רק מתלכלך. וכך גם העיסוק בחטאי העבר, גם אם זה במטרה של תשובה.

לכל אחד יש את סל החטאים שלו, שלפי הכתוב בספר `מדרש פינחס` יש לזה תועלת, אם יעלה בלב האדם איזה מחשבה של גאוה, הרי שהסל הזה יחזיר אותו למצב של ענוה.

בהצלחה - חזק ואמץ אחי - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה