שאל את הרב - כללי

איך לדעת מה הפירוש הנכון לתורה ?

  • י"א חשון התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, שלומדים את התורה במיוחד ברבדים היותר עמוקים רואים שכמעט לכל דבר ואפילו לכל מילה ישנם יותר מפירוש אחד . השאלה היא מה הוא הפירוש והנכון ואיך אפשר לדעת שזה הפירוש הנכון ולא פרי דימיונו של המפרש הרי גם לסיפור שטחי אפשר להמציא אינספור פירושים ע״י דימיון ואם הפירוש לדברים נעשו בידי פרי דימיונם של חכמנו אזי אין אנו בטוחים שהם נכונים הרי כל אחד יכול לפרש את הדברים ( גם בפשט וגם בדרש רמז והסוד) לפי דימיונו אז אם הפירוש של חכמינו נכון והוא לפי פרי דימיונם אז כל פירוש של כל אדם יהיה נכון לא פחות משלהם. ואז אפשר ללכת אם זה רחוק מידי ולקשר דברים דימיוניים מהתורה שלנו .

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

ישנם כללים לדרוש, ראה בל"ב מידות של אגדה המיוחסות לרבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי. (https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A0%D7%93%D7%A8%D7%A9%D7%AA_%D7%91%D7%94%D7%9F)

והואיל ולשון התורה נאמרה בנבואה ולשונה היא מדוייקת וכולל בה חכמה אלוקית, לכן כל הכלול במילים לפי כללי הדרוש, באמת נכלל בהם. 

ונמצא שאין אדם יכול "סתם" להוסיף דמיונותיו אם הדברים לא היו מדוייקים וכלולים כבר בתיבות מקודם. 

וכל הפירושים נכונים [אם נאמרו על ידי יהודי ירא שמים שומר תורה ומצוות שלמד מקודם את היסודות של השקפת התורה הטהורה] כי הכונה בפירוש לעודד אותנו על איזה מסר שבדרוש, ולאו דוקא להגיד לנו מה שאירע, אם בפרט הזה או בפרט הזה. (כי התורה היא "תורת חיים"; וכל הכונה בלימודה היא להגיע לידי המעשה.) [וזהו הכונה "אלו ואלו דברי אלקים חיים"  כן שמעתי מרבי במוסר, הרב שלמה וולבה ז"ל.]

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דרוש בתורהפירוש הנכון בתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה