חברה והשקפה
זכור בחירה
- י"ד חשון התשע"ז
שאלה
שלום כבוד הרב יש לי הרבה שגיעות ואני כבר מצטער ורציתי לדעת לפי הספר השלג אז אין לנו כור בחירה בעולם הזה נגיד אנחנו לא יכולים להחליט מתי נקום בבוקר או אם בא לנו לשתות הרגע דברים כאלה ושאנחנו יכולים להחליט רק אם לעשות מצוות אולא לעשות זה הבחירה היחידה שיש לנו אז רציתי לדעת על זה קצת אם אפשר ותודה
תשובה
שלום וברכה,
ודאי שאנו מחליטים מה לעשות. הכל נובע מהרצון שלנו. אך ה' הוא שקובע את התוצאות של מעשינו.
כלומר - הבחירה היא בידיים שלנו, אך התוצאה של הבחירה הוא בידיים של הקב"ה.
כפי מה שאמרו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות דף לג, ב).
פירוש הדבר שאנו אחראים על מעשינו, אלא שהתוצאות של מעשינו נקבעים בידי ה'. ומשמים נקבע אם נצליח או ניכשל. רק "יראת שמים" נמצאת לגמרי בידינו, והיא הבחירה האם להיות צדיק או רשע. משם נובעים כל פעולותינו.
כלומר, אדם בוחר אם לגנוב, אך ה' מחליט אם הגניבה תצליח או תיכשל, וגם ממי יגנוב.
כך אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי.
כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק.
צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.
לסיכום, ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אך אנו אחראים על המעשים שלנו כי בכוחנו לבחור אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים.
נא לראות גם תשובות אלה על הבחירה החופשית:
https://www.hidabroot.org/he/question/16738
https://www.hidabroot.org/he/question/116671
אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?
https://www.hidabroot.org/he/article/119350
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il