הלכות ומנהגים

כמה שאלות וקבלת הדרכה כללית

  • כ"א חשון התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב .. יש לי כמה שאלות, אני חושבת שאני לא פועלת נכון אשמח להדרכה.. מתנצלת מראש!!! 1. בבוקר אחרי שבירכתי "מודה אני" אני יודעת שעליי לעשות לאחר מכן נטילת ידיים אך מכיוון ואני עם תינוקת וקשה לי מאוד אני שוכחת מהנטילה, ומה שקורה זה שרק לאחר שיצאתי מבית הכיסא אני עושה נטילה ל"אשר יצר" ואז מברכת את ברכות השחר האם זו טעות? אני לא מצליחה ללכת לפי הסדר ממש קשה לי. 2. האם הנשים הספרדיות מחויבות רק לתפילה אחת ביום? לפי הבנתי כן, השאלה היא אם אני מברכת את ברכות השחר וברכות התורה זה מספיק, ואם לא, בקריאת שחרית בסידור זה ארוך מאוד אני לא יודעת מה צריך לקרוא בדיוק.. אשמח שמישהו יסביר לי מאיפה עד איפה קוראים.. ואותו דבר לגבי תפילת מנחה, אשמח אם מישהו יכול להסביר לי מאיפה עד איפה צריך לקרוא.. 3. מה אני קוראת בקריאת שמע במוצאי שבת? לחול או לשבת? 4.האם יש עניין בזה כשקוראים קריאת שמע שגבר ואישה לא צריכים להיות באותו החדר? 5. האם אפשר לאכול בצלחת מזכוכית גם בשרי וגם חלבי? יש עניין בכלים מזכוכית שהם ניתנים לשניהם? 6.איך אני עושה מעשר כשאני קוטפת רק פרי אחד מהעץ הפרטי שלי? 7.למה נוטלים ידיים בכלי? מה המשמעות של הכלי? 8. מה פירוש המילה "סלה" בברכות? 9. כשקוראים קדיש צריך לחזור בקול אחרי החזן את המשפט "יהא שלמה .." ולכרוע כריעה? האם בקדיש באיזה שהוא שלב צריך לכרוע כריעה? 10. אם אני לא מספיקה בליל שבת בבית הכנסת את כל תפילת שמונה עשרה והם כבר המשיכו הלאה אני צריכה לסיים את התפילה למרות שהם המשיכו? כי במידה והם ממשיכים הלאה ואני ממשיכה את תפילת שמונה עשרה אני גם מפסידה את כל מה שהם קוראים לאחר מכן.. ובנוסף מתי וכמה פעמים אני צריכה לכורע קריעה בתפילת שמונה עשרה? 11. כשאישה בנידה האם זה מספיק במיטה זוגית של 1.80 להפריד עם כריות ושמיכות? או שחייב ממש בנפרד אחד מהשני? 12. אין לי ידע כללי על סיפורי התנך ואני לא יודעת מאיפה להתחיל.. לפעמים כשאני קוראת בתנך אני לא מבינה ככ את משמעות הדברים.. מאיפה אני מתחילה? איך אני יכולה ללמוד? אני מאוד רוצה ללמוד תורה ולקבל הדרכה בנושא משניות , תלמוד , האם יש לכם משהו שיכול לעזור לי? תודה רבה רבה רבה לעונים..

תשובה

שלום וברכה

1. מה שעיקר הבעיה היא שאסור לגעת במאכלים ולא בפתחי הגוף עד לנטילה ולכן חשוב מאוד לנסות ולזכור ליטול ידיים מיד כשקמים. אף הליכה יותר מארבע אמות אינה לכתחילה ולכן יש להשתדל ולהקפיד מאוד ליטול ידיים מיד כשקמים.

 2.  נשים  ספרדיות מחויבות רק לתפילה אחת ביום לאחר שאת מברכת את ברכות השחר וברכות התורה תקראי קריאת שמע ותתפללי את תפילה העמידה.

גם במנחה עיקר התפילה היא תפילת העמידה וראוי להוסיף את אשרי יושבי ביתך לפני התפילה

3.   את קוראת בקריאת שמע במוצאי שבת את הנוסח של יום חול

 4. אין עניין בזה כשקוראים קריאת שמע שגבר ואישה לא צריכים להיות באותו החדר.

5. לספרדים אפשר לאכול בצלחת מזכוכית גם בשרי וגם חלבי.

6. תרומות ומעשרות כרגיל. אולם כדי לחלל את המעשר השני על המעות יש להקפיד שלעשירית מהפרי יהיה שווה פרוטה, או לחלל על מעות שיש בהם כבר קדושת מעשר שני.

7. שולחן ערוך הרב אורח חיים הלכות נטילת ידים סימן קנט

סעיף א

אין נוטלין לידים אלא מכלי שסמכו טהרת ידים על הזאת מי חטאת או על קידוש ידים ורגלים במקדש שהיו צריכים כלי שבקידוש ידים ורגלים נאמר ועשית כיור וגומר ורחצו ממנו וגומר ובמי חטאת נאמר ונתן עליו מים חיים אל כלי:

8. סלה הכוונה לתמיד

9. כשקוראים קדיש צריך לחזור בקול אחרי החזן את המשפט "יהא שלמה .." ואין צורך לכרוע כריעה, אין בקדיש צורך לכרוע אלא לחזן.

10. אם את לא מספיקה בליל שבת בבית הכנסת את כל תפילת שמונה עשרה והציבור ממשיכים הלאה את צריכה לסיים את התפילה למרות שהם המשיכו

סדר הכריעות ראי https://www.hidabroot.org/question/44833

11. כשאישה בנידה לא מספיק במיטה זוגית של 1.80 להפריד עם כריות ושמיכות, חייב ממש בנפרד אחד מהשני.

12. אציע שתשלחי לנו מספר טלפון ונשמח לסייע לך בהכוונה מפורטת לפי מצבך.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קריאת שמעתפילה נטילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה