חברה והשקפה

חופש בחירה והיפנוזה

  • כ"ג חשון התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה, במסגרת לימודי למדנו על חופש בחירה מול דטרמניזם. מצאתי תשובה המבהירה את השקפת היהדות בנושא אולם עדיין נשארה טענה מול היתכנות של חופש בחירה לאדם- כיצד ניתן לאמר שלאדם יש חופש בחירה, אם כאשר הוא נמצא תחת היפנוט מישהו אחר שולט על מחשבותיו ומכתיב לו מה לעשות,והוא בטוח שהוא זה שמחליט ורוצה-איך במצב זה מתבטא חופש הבחירה של האדם? הטוענים כך מסיקים שאולי גם אנו חושבים שאנו בוחרים ורוצים כאשר בפועל מישהו שולט עלינו. אודה לתשובה מהירה- מעוניינת להגיע לשיעור עם תשובה\ השקפת היהדות. המשך עשייה ברוכה!

תשובה

שלום וברכה

סליחה על האיחור הרב במתן התשובה.

ברור שיש מצבים שנוכל למנוע בחירה מהאדם. למשל לקחת את ידו של האדם ולהכות בזה את רעהו. כך גם בהיפנוט המהפנט שולט במהופנט וגורם לו לעשות כפי בחירת המהפנט. המהופנט בזמן שהוא מהופנט אינו חושב שהוא בוחר ובוא נשלט לגמרי על ידי המהפנט וכידוע, כמובן שאין במצב זה כל סתירה למציאות של הבחירה החופשית.

הוודאות שלנו שיש לאדם בחירה חופשית ואינו מוכרח במעשיו כלל, נובעת מכך שבורא עולם ציווה עלינו בתורתו לבחור בטוב וקבע שכר לעושי רצונו ועונש לעוברי רצונו בתורתו, דבר המוכיח שיש בחירה חופשית כי ללא בחירה חופשית לא שייך שכר ועונש.

בהצלחה,

בנימין שמואלי

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בחירההיפנוט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה