הלכות ומנהגים
האם ניתן לסמוך על המעשר שנעשה בתנובה על פירות וירקות
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
אני קונה את כל הפירות ירקות ,בשוק. האם ניתן לסמוך על המעשר שנעשה בתנובה? או יש חובה שאני אעשה בבית. אם כן, כיצד מעשרים ? תודה מראש.
תשובה
שלום וברכה
קשה לסמוך על כך.
ועל כן עדיף לקנות פירות וירקות בחנות שיש לה השגחה להפרשת תרומות ומעשרות כי ההלכות רבות ועדיף שמי שמומחה לדבר יעשה הכל כמו שצריך. כמעט בכל עיר וישוב בישראל אפשר להשיג כיום תוצרת מעושרת.
אולם אם את נמצאת במקום שיש לך רק פירות וירקות שאינן מעושרים השתמש בנוסח שאעתיק לך כעת, אולם אני מתנה אתך שאם לא תבין משהו תשאל אותי שוב, ולא תפסוק על דעת עצמך.
נוסח וסדר הפרשת תרומות ומעשרות, כאשר נדפס עפ"י הוראת החזון איש - ומקובל להחרדים שבא"י – ואם הפירות הם טבל וודאי, היינו תוצרת שבטוחים כי עדיין לא הופרשו ממנו המעשרות בשום שלב, מקדימים לברך אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על הפרשת תרומות ומעשרות.
נוטל מן הפירות מעט יותר מאחד ממאה ומבדילו מן השאר ואומר: יותר מאחד ממאה שיש כאן הרי הוא תרומה גדולה בצד צפונו, אותו אחד ממאה שיש כאן ועוד תשעה חלקים כמותו בצד צפונו של הפירות הרי הוא מעשר ראשון, אותו אחד ממאה שעשיתיו מעשר ראשון עשוי תרומת מעשר, ומעשר שני בדרומו, ומחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחילול מעשר שני ורבעי, ואם צריך מעשר עני יהא מעשר עני בדרומו, אם הוא רבעי יהא מחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחילול מעשר שני ורבעי, הערות צריך להניח חמש שקל במקום משומר שיהיה מיוחד לפדיון מעשר שני. את המטבע צריך לאבד בערב פסח של השנה שלפני שמיטה, וכן בערב פסח שלש שנים אחרי שמיטה.
מי שאינו בקי או שאינו מבין מה שכתוב כאן יכול להפריש יותר מאחד ממאה מהפירות, ולומר: כל ההפרשות וחילול מעשר שני ורבעי יחולו כמו שכתוב בנוסח שברשותי כדת. את התרומה אין לאבדה דרך בזיון.
בהצלחה – מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il