תפילה וברכות

שאלות לגבי ברכות הנהנין

  • י"ב כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום,יש לי מספר שאלות בנושא ברכות הנהנין: 1.אני מטבעי אוכלת מאוד לאט,וקראתי שאם לא מסיימים תוך 4 דק שיעור של כזית לא צריך לברך ברכה אחרונה.אך לפי זה כמעט ולא אברך לעולם ברכה אחרונה:( וגם האם הכוונה היא לסיים תוך 4 דק את השיעור מרגע שבירכתי,או שהכוונה היא לאורך הזמן שאני אוכלת לא משנה אם בתחילת האכל באמצע או בסוף,פשוט לסיים מתישהו תוך 4 דק שיעור של כזית? 2.איך אוכל לדעת מה זה כזית כאשר אני אוכלת מאכלים כמו מרק או פירה או ספגטי או אפילו סלט או עוף,איך אדע מה זה כזית? זה מאוד מורכב... 3.מה קורה כשאני אוכלת נגיד כמות של קרקרים שברכתם מזונות,ובנוסף חטיף אנרגיה שברכתו לצורך עניין שהכל,רק שאת הקרקרים לא סיימתי תוך 4 דק כמות של כזית,ואת החטיף כן...האם אני צריכה לברך רק נפשות ולא מעין שלוש גם על הקרקרים? 4.קראתי היכן שהוא שכשמברכים צריך לכוון כך : ברוך אתה ד' (אדון הכל היה הווה יהיה) אלוקינו (תקיף בעל היכולת ובעל הכוחות כולם) מלך העולם וכו... איך עלי לכוון זאת? יוצא שעל מנת לכוון כך אני עוצרת כל פעם כדי לכוון בראש,ואז ממשיכה את הברכה,האם זה מותר? וכן אותו דבר בברכת אשר יצר.האם זה בסדר וכך צריך לנהוג? תודה מראש!!

תשובה

שלום וברכה

1. צריך להשלים מתי שהוא כזית בתוך 4 דקות. כזית הוא קצת יותר מקופסת גפרורים בת ימינו. זה לא ההרבה ולא מסתבר שאת לא מסיימת כמות קטנה זו תוך ארבע דקות..

2. רק במוצקים השיעור הקובע הוא כזית כפי שכתבתי. במרק או בכל נוזל השיעור הוא שיעור רביעית - 86 מ"ל.בשתיה אחת ולכן על מרק כמעט ולעולם לא מברכים ברכה אחרונה.

3. אכן.

4. מותר וראוי מאוד אבל אין חובה גמורה מעיקר הדין די לכוון שאת מברכת לבורא עולם.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכותזית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה