תפילה וברכות

האם מותר לבקש מהשם שיעניש את הפוגעים בנו?

  • י"ג כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום הרב

הבנתי שאסור לבקש מהקבה שישלם לאדם שפגע בנו את ענשו. והרי מצינו בתהילים פסוקים של דוד המלך ע"ה, כדוגמת פסוק (נה-טז):'ישיא מוות עלימו ירדו שאול חיי';  פסוק (קמ-יא):'ימוטו עליהם גחלים באש יפילם במהמורות בל יקומו...יצודנו למדחפות'.

ואם נאמר שמאחר ודוד הוא בדרגה גבוה מאד יכול לדבר כך, הרי אנחנו מתבקשים ומשתדלים לקרוא את התהילים בכוונה.ובמיוחד כשמישהו פוגע בנו זה עם כוונה. אם כך מה אנו צריכים לכוון? ואם יש לזה השלכות להתנהגות בחיינו? תודה רבה

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

הבנתי את התשובה לשאלה זו מגמרא ברכות (י.), וכך מובא:

"הנהו בריוני (רש"י -פריצים) דהוו בשבבותיה דר"מ והוו קא מצערו ליה טובא. הוה קא בעי ר' מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו. אמרה לי' ברוריא דביתהו מאי דעתך משום דכתיב (תהלים קד, לה) יתמו חטאים מי כתיב חוטאים חטאים כתיב  (פירש רש"י -  קרי ביה חטאים שיכלה יצר הרע). ועוד שפיל לסיפיה דקרא ורשעים עוד אינם כיון דיתמו חטאים ורשעים עוד אינם. אלא בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה ורשעים עוד אינם. בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה:"

פירוש המעשה, היה בשכונת רבי מאיר אנשים חזקים שציערו אותו, והיה רבי מאיר מתפלל שימותו. אמרה לו אשתו (שהיתה מאד חכמה), הרי בפסוק כתוב "יתמו חטאים מן הארץ" ולא כתוב "יתמו חוטאים". כלומר, שאין להתפלל שיספו הרשעים, אלא שתכלה היצר הרע מהם, וממילא יפסקו המעשים הרעים שלהם - אבל הם עצמם יחיו. התפלל עליהם רבי מאיר שיעשו תשובה, וחזרו בתשובה [והפסיקו להפריע לו]. 

הרי למדנו מכאן, שכאשר יש אנשים יהודים שמצירים לנו, אין להתפלל שיקבלו עונש וימותו, אלא יש להתפלל שיקבלו את המסר ויבינו את רוע מעשיהם ויחזרו בהם. 

אם כן, הכונה באמירת תהילים צריך להיות: "ישיא מוות עלימו ירדו שאול חיי' , ימוטו עליהם גחלים באש יפילם במהמורות בל יקומו...יצודנו למדחפות" - שהשונאים היהודים יגיעו למצב כזה קריטי, אבל לא ימותו; רק שיבינו מתוך קושי המצב שאין להם להמשיך בדרכם המקולקלת, ויחזרו מלפגוע ומלהזיק. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:להתפלל על עונש רשעיםלהתפלל על רשעים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה