הלכות ומנהגים
האם מוחלין לחתן וכלה על כל העוונות?
- י"ג כסלו התשע"ז
שאלה
כבוד הרב שלום, האם זה נכון שעבירות של אדם נמחקות לו במעמד החופה?? תודה
תשובה
שלום רב,
נכון שכתוב בירושלמי מסכת ביכורים (פרק ג הלכה ג) שמוחלין לחתן על כל עוונותיו, ולמדו דבר זה ממה שכתוב (בראשית כח ט) "וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל", וכי מחלת שמה, והלא בשמת שמה, אלא שנמחלו לו כל עוונותיו.
וכן מוחלין לכלה על כל עוונותיה (תשב"ץ קטן סימן תסה, שו"ת מהר"ם מינץ סימן קט, מטה משה הכנסת כלה אות ב, אליה רבה סימן תקעג אות ב, ומשנה ברורה שם סק"ח. וכ"כ הקדושת לוי בדרוש לשבועות ד"ה כל ימים טובים. וכן מסיק בשו"ת יביע אומר חלק ג' חלק אבן העזר סימן ט אות ב. וכן השיב הגר"ח קניבסקי שליט"א בספר מנחה לחיים סימן טו אות פט. וע"ע אשל אברהם סימן תקעג).
וגם בזיווג שני מוחלין לחתן וכלה על כל עוונותיהם (אליה רבה שם, ושו"ת האלף לך שלמה חלק אורח חיים סימן ס, שהרי חז"ל למדו דבר זה מעשו, והרי עשו היו לו כמה נשים, ואם כן מוכח מזה שגם בזיווג שני מוחלין על כל העוונות. וכן מבואר במשנה ברורה שם).
אולם כבר כתבו רבים מהאחרונים, שכל מה שמוחלין לחתן וכלה על עוונותיהם, הוא דווקא אם הם חוזרים בתשובה שלמה, דהיינו וידוי חרטה וקבלה לעתיד (יעויין ספר הדרש והעיון חלק א' מאמר קל"ב, שו"ת יביע אומר חלק ג' חלק אבן העזר סימן ח אות יז, ספר דרך שיחה חלק א' עמוד תקעט וספר מנחה לחיים עמוד ריא בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א. ועיין עוד מה שהביאו בזה בספר מנחה לחיים שם הערה שפה, ובספר ישמח לב חלק א' עמודים מז-מח).
ובעוונות שבין אדם לחברו כמו גזל וכו', צריכים גם להשיב את הגזילה לבעליה ולפייסו בדברים עד שיסכים למחול, ובלא זה אינו נמחל להם (כי לא עדיף מיום הכיפורים שאינו מכפר עד שישיב הגזילה לחברו ויפייסו, כמו שכתב הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה ט. וכן הביא בספר ישמח לב ענייני נישואין חלק א' עמוד מז בשם האמרי אמת מגור זצ"ל. אמנם הביא מספר פרדס יוסף שדעתו אינה כן).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il