חברה והשקפה

מי בדיוק מוגדרים בני שם

  • י"ד כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה רציתי לשאול הנה ידוע שאנו מכונים בני שם ולכך אומות העולם ששונאים אותנו מכונים אנטי שמים ולכאורה קשה לי והרי בתורה מבואר שהחלוקה וההיפרדות של בני נח שם חם ויפת התרחשה לאחר המבול והפלגה וכו" כלומר עוד לפני אברהם וכו" ואפילו אם נאמר שאברהם היה בפלגה כמו שמובא באבן עזרא שם אבל ודאי שזה היה לפני שנולדו ישמעל ויצחק וכמו שנראה מפשטות הפסוקים וא"כ רציתי לשאול יוצא שאחרי שנפרדו יפת שהלך צפונה (שאומרים שזה אירופה וא"כ אשמח לקבל מקורות לכך) וחם הלך לאיזור אפריקה (ושוב אשמח לקבל מקורות) ושם נשאר באיזור המזרח התיכון ואברהם היה מזרעו של שם א"כ גם ישמעל מה שאומר שגם הישמעלים כלומר הערבים הם שמים ויותר מזה גם עשו לפי הגיון זה הוא שם וא"כ מדוע הם מכונים אנטי שמים ? ואף אם נאמר שאכן באמת אנטי שמים מכונים שאר האומות שהם לא עשו ולא ישמעל עדין שתי שאלות יש לי אחת שאלה הגדרתית שאם אותם האומות שהם לא עשו ולא ישמעל שונאים רק אותנו ולא את הישמעלים ולא את עשו איך ניתן לכנות אותם אנטי שמים והרי הם לא שונאים שמים אלא רק אותנו ? ועוד שאלה שאם באמת כמו שכתבתי למעלה שאירופה זה יפת ומצד שני עשו זה שם אז איך אומרים שאירופה זה אדום ועשו והרי זה סותר או שמא רק חלק מאירופה זה יפת כמו גרמניה שכתוב ובני יפת אחד מהם זה גמר שהיא גרמניה סליחה על האריכות אשמח לקבל פירוט מלא אם אפשר וכן אם אפשר ציון מקורות לכל דבר בתודה מראש שוקי

 

תשובה

ס"ד

 

שלום וברכה,

 

1. אכן גם הישמעאלים הם מבני שם. 

אך הסיבה ששונאים דווקא את עם ישראל, ורק היהודים נקראים בשם "שמים", הוא מכיוון שהיהודים הלכו בדרך שם. כלומר אנו ממשיכיו הרשמיים של שם - אברהם יצחק ויעקב. בעוד ישמעאל ועשיו סטו מדרך האבות, ועל כן אינם מייצגים אותם בעולם!

הקב"ה כיוון את ההיסטוריה בדרך זו, כדי שנכיר בייחודיות עם ישראל, עד שאפילו אחינו מבני אברהם ויצחק - מכנים אותנו בשם "שמים" ומזכירים לנו את תפקידנו הרוחני בעולם.

אחת הסיבות שהר סיני נקרא בשם זה - הוא משום שמאז ירדה שנאה לעולם כלפי עם ישראל. ראה תשובה מורחבת במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/186857

 

2. אירופה היא שילוב של יפת (יוון) עם בני עשיו (אדום). ראה כאן:

https://www.hidabroot.org/question/18055

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שםעם ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה