חברה והשקפה

האם חז"ל באמת האמינו שיש תורה שבעל פה?

  • י"ד כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.. אני חוזר בתשובה ברוך ה' כבר כמעט 3 שנים ויש שאלה שמציקה לי מאוד כבר תקופה ארוכה.היהדות אומרת שקיבלו 2 תורות,תורה שבכתב ותורה שבעלפה.וכל המצוות כתובות בתורה שבעל פה..אז למה בגמרא וכו' האמוראים,כשדנים על הלכה מסוימת מנסים "בכוח" למצוא מקור לתשובתם בתורה שבכתב?למה שלא יטענו האמוראים שזה בא אליהם בעל פה מדור לדור?או משהו כזה.. תודה רבה לך !

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

כל הכבוד על תהליך ההתחזקות שלך. אין ספק שבחרת בחיים.

 

בספר יהושע נאמר "והגית בו יומם ולילה" (יהושע א, ח). 

להגות אין פירושו רק לקרוא, אלא פירושו לעיין, לחקור, ללמוד. מלשון הגות.

 

התורה רוצה שנלמד אותה ונעיין בה כדי שנתחבר לרצון האלוקי. מטרת התורה היא לחבר את שכל האדם אל השכל האלוקי, ולהקנות לו דעת תורה.

 

התורה שבעל פה רמוזה גם בתוך התורה שבכתב, ועל כן חקרו התנאים והאמוראים בפסוקים, כדי לדרוש ולהראות את הקשר האלוקי הרמוז בין התורה שבכתב לבין המסורת שקיבלנו מדורי דורות בעל פה.

 

מה גם שהדרשות הן מלאכות אומן, ובדומה לקודים בתורה, מסוגלים להראות על חכמה אלוקית המוצפנת בפסוקי התורה. שהרי מספיקה דרשה אחת שאינה במקומה כדי לפגוע בכל סדר הדרשות על התורה. בגמרא מסופר (פסחים כב, עמוד ב): 

"נחמיה העמסוני - היה דורש כל אתים שבתורה, עד שהגיע לאֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא (דברים י כ), וחזר בו מכל מה שדרש - שכשם ש"את" זה לא בא לרבות, אף כולם אינם באים (רש"י פסחים כב ב ד"ה את), אמרו לו תלמידיו: רבי כל אתים שדרשת מה תהא עליהן, אמר להם כשם שקבלתי שכר על הדרישה, כך אני מקבל שכר על הפרישה, עד שבא רבי עקיבא ודרש אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא לרבות תלמידי חכמים, שיהא מורא רבך כמורא שמים (רש"י שם ד"ה לרבות)".

 

לצערנו בימינו איבדנו את כללי הדרישה והחקירה בפסוקים, ואין לנו עוד יכולת להתחקות אחרי מחקר הדרשות של חז"ל (גם כללי הדרישה עברו במסורת שבעל פה, והן המידות שהתורה נדרשת בהן). עם זאת זכינו בעדות מדהימה לרמת חכמתם ועמקותם של החכמים בתורה הקדושה, מתוך מה שתיעדו את חקירתם אף בקוצו של יוד!

 

בהזדמנות זו אצרף לך כאן עוד מידע בנושא התורה שבעל פה וסמכות חכמים.

 

* * *

 

כידוע, בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. מי שאכן מאמין שספר התורה ניתן מבורא עולם - כבר יודע שהתורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא).

וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

 

רק הבט וראה כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא:

https://www.hidabroot.org/he/article/82826

 

כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה. 

התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".

בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.

חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).

נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

https://www.hidabroot.org/he/article/2587

  

המקור לתורה שבעל פה:

https://www.hidabroot.org/article/130320

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה שבעל פההלכה למשה מסיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה