חברה והשקפה

קשיים באמונה בגלל חוסר ידיעה

  • י"ט כסלו התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, רציתי לשאול אתכם שאלה שמטרידה אותי, מאחר שהיא מפריעה לי בתהליך התשובה, ולדעתי כל מה שמפריע לי אני צריך לשאול ולבקש מידע אם אני רוצה להתגבר על הבעיה, אני מאמין שלכל בעלי החיים יש מודעות וגם נשמה, ואיני מבין מדוע הקב"ה בחר בנו להיות בני אדם ואותם הפך לחיות, כאשר על כל בן אדם שחי כאן על כדור הארץ ישנם מיליארדי חיות קטנות וגדולות, כולל חרקים, ומדוע הקב"ה בחר בחלק כל כך קטן מהנשמות שמתגלגלות להיות בני אדם? ומה גורלם של בעלי החיים? האם הקב"ה בורא חיים ולאחר מכן לוקח אותם מבלי המשך? ושוב מדוע אנחנו בני האדם חלק כל כך קטן מהנשמות שמתגלגלות בעולם הזה? למה דווקא אנחנו נבחרנו למציאות הזאת של שכר ועונש טוב ורע ואמונה כאשר רוב כמעט מוחלט של הנבראים על כדור הארץ הם בעלי חיים? בתודה מראש עודד

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

לבעלי חיים יש נפש, אך אין להם נשמה.

הנשמה היא החלק הרוחני ביותר שבאדם, והיא מתבטאת בבחירה החופשית בין טוב לרע. בעלי החיים לעומת זאת פועלים לפי אינסטינקטים (תכונות מולדות) ללא בחירה חופשית. בעלי החיים נועדו לעולם הזה, ולכן הם משיגים את עיקר סיפוקם בעולם הזה.

 

אם נביט בכלב או בחתול למשל, נמצא שהם נהנים ומאושרים מחייהם יותר מאיתנו, כי הם יצורים חומריים, ולכן מקבלים את סיפוקם המלא בעולם החומר. כלב יזיל ריר ויקשקש בזנבו בהתלהבות עבור אותה ארוחה בדיוק, שמוגשת לו בוקר בוקר במשך עשר שנים, כאילו הגיעה מן המסעדה המובחרת ביותר. מתי בפעם האחרונה נהניתם מסעודה טובה כפי שכלב נהנה ממנה? וכמה זמן נמשך הסיפוק החומרי שלנו?

 

גם אם אדם יקבל את המחשב המשוכלל ביותר, הוא יתרגל אליו. גם אם יקבל את המכונית היפה ביותר, הוא יתרגל אליה. גם אם יהיה האדם המפורסם ביותר, הוא יתרגל לכך. הוא יתרגל לכל הישג חומרי שירדוף אחריו בחייו, וכל הישג שכזה יאבד את משמעותו בעיניו תוך פחות משנה אחת. כי בשונה מכלב או חתול שכל סיפוקם נמצא בהנאות העולם הזה, הצמא שלנו הוא למשהו אחר, גבוה יותר.

 

האדם הוא נזר הבריאה, יש בו נפש החי, אך מעבר לכך יש בו נשמה אלוקית שמטרתה להתחבר לאלוקים. החרקים ובעלי החיים טוב להם במצבם, כי העולם תואם את טבעם. אך האדם הוא בריה בפני עצמה שנועדה לחיי רוח נצחיים, כי  האדם מורכב גם מגוף וגם מנשמה.

בעלי החיים מתים ללא המשך, אך הדבר לא מפריע להם כלל, כי אין להם מודעות למוות, ולא בחירה חופשית. הם חיים רק בהווה, ומוצאים את כל סיפוקם בחיי חומר ארציים שלהם נועדו. בעלי החיים נבראו עבור בני האדם.

 

הבורא ברא את עולמו כמו ממלכה. וכמו שבממלכה גדולה הרוב הם אזרחים ועיקרים, ורק המיעוט הם בני המלך והשרים, כך גם בעולמנו נברא המין האנושי עבור המטרה העליונה. אנו בני המלך ושריו בעולם הזה, ותכליתנו תואמת את טבענו האלוקי.

 

 בבקשה ראה:

https://www.hidabroot.org/he/question/132674

 

מדוע הקב"ה ברא אכזריות בטבע? מדוע בעלי החיים סובלים?

https://www.hidabroot.org/he/article/132434

 

לסיכום, אבקש שתקרא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", אשר מבארת את תכלית החיים, קיום הנשמה, ומסבירה את ההבדל שבין האדם לבין בעלי החיים, ותכליתם. לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". אני בטוח שתהנה. 

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תכלית החייםתכלית הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה