אמונה

על התאמת התורה לזמננו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני נהנה במיוחד מלמוד התורה והפרשה ומהעומק והתובנה מעיסוק זה. יחד עם זה יש לי שאלה המקננת בי שנים רבות ואינה מרפה ממני. יש קטעים רבים בתורה שלא רק קשים להבנה, אלא נראים כאינם שיכים לענין וכאלו עבר זמנם -בטל קרבנם. דוגמה קטנה היא דיני קרבנות. דוגמה נוספת לקוהה מפרשת השבוע "במדבר". פרטי המפקד היו מיגעים ובלתי מעניני במוחד. לעומת זאת הפטרת השבוע בהושע היתה מלאכת מחשבת מרתקה. לאלתי היא מה אני אמור לעשות כשאני מלא סיפוק עמוק מכמעט כל מה שאני לומד, אבל יחד עם זה ברור לי שיש חלקים לא מעטים שפשוט לא היו עומדים במבחן של עריכה מודרנית. בודה, נתן

תשובה

שלום וברכה

בכל חלקי התורה, אין עניין הנחשב לעניין שולי ח"ו, ואין אות בתורה שאין בה משמעות עצומה לגבי כל מהותינו. כל שיחה בין אישית, וכל פרט קטן בתורה מגלה סתרי בראשית ומפענחת הרבה מתעלומות ההיסטוריה, מאז ועד היום הזה ממש. וכבר אמרו חז"ל על הפסוק [דברים לב מז] כִּי לֹא דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם כִּי הוּא חַיֵּיכֶם, "דבר שאתם אומרים ריק הוא - הוא חייכם". ועלינו להתבונן בספריהם של חז"ל ולנסות להבין קצת ממה שניתן להבין בדברי התורה בעולם הזה. לפעמים המסר מובן מאליו, ולפעמים צריך לעיין ולחקור בפשט ורמז וסודות התורה בכדי להבין שמעמות כל פסוק בתורה.

>מסר אחד, ואדיר בעיני, העולה דוקא מהמפקדים העתיקים של פרשת במדבר, תוכל לראות מה שכתבתי כאן.

 

>ואשמח לקבל חוות דעתך לנוכח האמור.

 

סתם כידיעה, הפטרת השבוע נאמרה בספר שמואל א פרק כ פסוק יח והלאה, ויאמר לו יהונתן מחר חודש.

במסכת סנהדרין [צט ב] תָּנוּ רַבָּנָן, (במדבר טו) "וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בְּיָד רָמָה" - זֶה מְנַשֶּׁה בֶּן חִזְקִיָּה, שֶׁהָיָה יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ בְּהַגָּדוֹת שֶׁל דּוֹפִי. אָמַר, וְכִי לֹא הָיָה לוֹ לְמֹשֶׁה [משהו אחר] לִכְתֹּב אֶלָּא, (בראשית לו) "וַאֲחוֹת לוֹטָן תִּמְנָע"? "וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ לֶאֱלִיפַז"? (שם ל) "וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר חִטִּים וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּדֶה"? יָצְתָה בַּת - קוֹל וְאָמְרָה לוֹ, (תהלים נ) "תֵּשֵׁב, בְּאָחִיךָ תְּדַבֵּר, בְּבֶן אִמְּךָ תִּתֶּן דֹּפִי, אֵלֶּה עָשִׂיתָ וְהֶחֱרַשְׁתִּי, דִּמִּיתָ הֱיוֹת אֶהְיֶה כָמוֹךָ" וְגוֹ´. 

ואחרי שמעיינים בדברי חז"ל על הפסוקים האלה שמנשה מלך יהודה תמה עליהם רואים שבפסוקים הללו של תמנע פילגש אליפז טמונים כל סודות היריבות הנצחית שלנו עם כוחות הרשע עד אחרית הימים.

בהצלחה - מנשה ישראל  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהמחשבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה