שאל את הרב - כללי

הגעה להכרת השם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה לרב זמיר וכל שאר חברי ארגון הדברות. ברצוני לשאול שאלה שלפי דעתי הקשתה עלי מאוד ואני מצטער על אריכותה... הורי קנו ספר על הרמבם ´שיחות על תורה ונבואה´ שפרוספר ישעיהו ליבוביץ הסביר עליו. לא רלוונטי עם אני מסכים עם דעותיו של הפרופסר או לא זוהי שאלה על אמונה. ועל פי הספר הרמבם כתב בספרו ´שמונה פרקים´ פרק א בעניין הרכב הנפש שאחד מן חלקיו הוא החלק ´הזן´ והוא מסביר ´שמונה פרקים´ פרק א: ´כי כח המזון שיזון בו האדם אינו ככח המזון שיזון בו הסוס והחמור, כי האדם ניזון בחלק הזן מן הנפש האנושית , והחמור ניזון בחלק הזן מן הנפש החמורית.... אמנם יאמר על ניזון בשיתוף השם לבד , לא שהעניין בכולם אחד בעצמו....והמשל בזה: שלושה מקומות חשוכים , האחד מהם זרחה עליו השמש והאיר, והשני האיר עליו הירח האיר, והשלישי הודלק בו נר והאיר. הנה כל אחד מהם נמצא בו אור, אבל סיבת זה האור ופועלו השמש , האחר הירח ופועל האחר האש. כן פועל הרגשת האדם הוא נפש האדם , ופועל הרגשת החמור הוא נפש החמור הרגשת הנשר הוא נפש הנשר ואין להם ענין שיקבצם אלא בשיתוף השם(מילולי) בלבד´. לאחר הסבר הרמבם ישעיהו ליבוביץ מסביר מתוך כך ניתן ללמוד מהמשל שאולי הרמבם התכוון להסביר דבר בעניין הרכב הנפש אך ניתן להסיק כי עם בחדר יש אור אין אנו יכולים לדעת ממה נגרם האור או מהשמש או מהירח או מהאש כלומר אי אפשר להגיע לסיבה מתוך התוצאה. ואז שאל והקשה ליבוביץ העם ניתן ללמוד מן העולם משהו על בורא עולם?? או העם ניתן להגיע להכרת השם מתוך הכרת העולם??? על פי המשל חד משמעי לא. וטענתי עליכם היא שרוב הסברכם מתבססים על העולם שהוא התוצאה ומסיקים שהסיבה היא השם דבר שאולי נכון אך ניתן להסיק מתוך קיום העולם לא בהכרח הכרת השם אלא להכרת עוד אלף ואלפי סברות. ראוי לציין כי וישנן עוד דרכים רבות על מנת להגיע להכרת השם. אך לפי עניות דעתי סברתכם אינה נכונה. אין בכוונתי לשלול את כוונתכם הטובה והראויה לשבח אלא ההפך הוא הנכון ברוצני אולי להראות לכם את הסתכולתי מהצד ואולי אצליח להועיל בנוסף ברצוני לומר כי הארגון תרם רבות לי ולמשפחתי השכלנו למדנו והתקרבנו . בתודה ומקרב לב. אבקש להגיב על תוכן שאלתי למרות אריכותה.

תשובה

שלום,
 
קודם א-לוהים הוא לא יצור.
כל יציר יש לו גבולות ולכן חייב להיות לו מגביל.
 
הבה נביט בעולם, וננסה להבין מתוכו מי ברא אותו:
1) ביקום קיים תכנון ללא ספק. האטום, הכימיה, אריג-הזמן-חלל, קיומם של מים, כח הגרביטציה, מערכת השמש, מחזור המים, הפרמטרים המדוייקים של חוקי הטבע. הטבע נלמד במשך מאות שנים על ידי טובי המדענים, והללו נזקקו למשוואות מתמטיות מורכבות כדי לתאר את דרך התנהגותו.

2) בעבר חשבו שהחיים מורכבים מאבני-יסוד פשוטות מאוד. חשבו את התא החי לג´לי עלוב, והאמינו שחרקים נוצרים מעצמם מרקבון. כיום אנו יודעים שאפילו התא החי הפשוט ביותר הוא מורכב יותר ממפעל כימיקלים. החיים חובנים בתוכם די-אנ-אי, שהינו סליל מקודד של אותיות באורך בלתי-נתפס, בו נמצא כל המידע הקיים על מערכות הגוף ושיכפול התאים. חקר האנטומיה והתא החי לימדו אותנו שהחיים מורכבים למשעי, הרמוניים וסימטריים, הרבה יותר מהנראה לעין. גדולי המדענים משקיעים את כל מרצם וכוחם האינטלקטואלי בפיענוח המערכות האנטומית של גוף-האדם והמבנים החיים הזעירים ביותר.

3) בעבר חשבו שהעולם הוא קדמון ומעולם לא היתה ליקום התחלה, כך שאין צורך להסביר את קיומו. כיום מחקרים מדעיים הוכיחו את ההיפך: התפשטות הגלקסיות והתפרקות חומרים רדיואקטיביים מוכיחה שהיתה ליקום התחלה, ממפץ גדול שלפניו לא היה קיים דבר (אפילו לא חלל), ומתוך התפרצות אדירה הופיעו לפתע מאין-מוחלט חומר-אנרגיה-מרחב-וזמן.

לאור נתונים מדעיים אלו הרציונאל יסיק ש:
1) בתכנון הקיים ביקום ובמבנים החיים, והאינטראקציה הקיימת ביניהם, הושקעה אינטלגנציה גבוהה - אותה ניתן לכנות בשם בורא או מתכנן.
2) שיש ליקום הפיזי בורא, שהוא עצמו אינו זקוק לחומר-אנרגיה-מרחב-וזמן בכדי להתקיים, ומכאן שהוא עצמו אינו-פיזי, אין לו גבולות חומריים כך שהוא אינסופי, הוא אינו תלוי בזמן כך שאין לו התחלה, יש לו יכולת בלתי מוגבלת ליצור כך שהוא כל-יכול. כך שהבורא מתאים להגדרה "א-לוהים" (אלוהים כידוע הוא אינסופי, הוא אינו חומרי ולפיכך הוא גם בלתי-נראה, הוא בלתי מוגבל, בעל אינטלגנציה ויכולת בלתי מוגבלים, והוא בורא היקום וכל היצורים החיים).
ההוכחה: יש מאין.
מבחינה מדעית הוכח שהיקום מתפשט, וחומרים דועכים, מה שמוכיח שהיתה ליקום התחלה. העולם שלנו לא תמיד היה, אלא נוצר בנקודת זמן מסויימת בעבר. עם זאת, מובן לנו שכלום לא יכול ליצור כלום, ולכן היה חייב להיות יוצר אשר ברא את כל הקיים.

הבורא שיצר את היקום הוא ודאי איננו חומרי, כי הוא היה לפני היקום, והוא יצר את החומר יש מאין. מכאן אנו יודעים שהבורא הוא רוחני. אנו גם יודעים שהבורא יצר את החלל וחוקי הטבע, ומכאן שהבורא עצמו אינו כפוף לשום חוק ואין לו שום גבול. כך אנו יודעים שהבורא הוא אינסופי, כי אין לו גבולות. אנחנו גם יודעים מכאן שהבורא הוא אחד, בגלל שמי שאין לו גבולות גם לא יכול להיות שניים (שני גופים הם תמיד מוגבלים אחד ביחס לשני). עם היקום נברא גם הזמן, ומכאן שהבורא יצר גם את הזמן. מכיוון שהבורא יצר את הזמן, הוא עצמו אינו כפוף לזמן, כך שאין לו התחלה והוא נצחי. זוהי למעשה הוכחה מאוד חזקה לקיומו של א-לוהים אינסופי שאיננו מוגבל.
המציאות מלמדת על מהותו של האינסוף שיצר אותה:
1) ביקום שלנו יש כמות מסויימת של חומר ואנרגיה, והיתה להם נקודת התחלה. ומכאן שהסיבה שיצרה את היקום היתה לפני קיום החומר והאנרגיה, והיא אחראית ליצירת החומר והאנרגיה ביקום. אנו שוב למדים שהסיבה שיצרה את החומר אינה חומרית בעצמה, אין לה גבולות חומריים, ולכן היא אינסופית.

2) ביקום שלנו יש מרחב, והיה לו נקודת התחלה. מכאן שהסיבה שיצרה את היקום היתה לפני קיום המרחב, ואחראית ליצירת המרחב ומימדיו. אנו שוב למדים שהסיבה שיצרה את היקום אינה חלק מהיקום בעצמה, אין לה גבולות חומריים, ולכן היא אינסופית.

3) ביקום שלנו יש זרימה של זמן, והיתה לזמן התחלה. מכאן שהסיבה שיצרה את היקום היתה לפני קיום הזמן, ואחראית ליצירת הזמן ותחילתו. אנו שוב למדים שהסיבה שיצרה את היקום אינה תלויה בזמן בעצמה, אין לה גבולות של זמן, ולכן היא נצחית.

4) ביקום שלנו נמצא תכנון, כלומר סדר וחוכמה בכל הקיים, והיתה לקיומם התחלה. מכאן שהסיבה שיצרה את היקום היתה לפני הסדר והחוכמה המצויים בו, והיא אחראית לסדר והחוכמה הקיימים בו. אנו שוב למדים שהסיבה שיצרה את היקום היא בעלת יכולת תכנון וחוכמה מירביים, ולכן היא אינסופית ביכולותיה.

5) ביקום שלנו נמצאים חוקים המשליטים סדר בכל הקיים, היתה להם התחלה, והם פועלים בכל רגע ורגע. מכאן שהסיבה שיצרה את היקום השליטה חוקים ביקום, היא שולטת בו עד עצם היום הזה, והיא אחראית לכל הסדר הקיים והפעלתו. אנו שוב למדים שהסיבה שיצרה את היקום היא גם שולטת ביקום כולו, ולכן היא אינסופית בכוחותיה.
ומה החוקיות ביקום מלמדת אותנו?
1) החוקיות מלמדת אותנו שהטבע אינו פועל מעצמו מן הסתם, אלא יש מי ששולט בטבע ומגביל אותו להתנהג בצורה מסויימת.
2) החוקיות גם מלמדת אותנו שמי ששולט ביקום הוא גם חזק מן היקום, כי בכוחו הוא מגביל את היקום ומעצב אותו כרצונו.
3) החוקיות גם מלמדת אותנו שמי ששולט ביקום הוא גדול מן היקום וממלא את כולו, וזאת מכיוון שהשליטה שלו חלה על כל היקום כולו, ומכאן אנו למדים שהוא נמצא בכל מקום ובכל זמן ביקום.
4) החוקיות גם מלמדת אותנו שמי ששולט ביקום אינו חומרי בעצמו, בכוחו לשלוט בחומר, ועל כן הוא אינו חומר בעצמו.
5) החוקיות גם מלמדת אותנו שמי ששולט ביקום לא עזב את היקום מעולם, אלא הוא שולט ביקום בכל רגע ורגע, ובכך מאפשר את קיומו העדין של היקום.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה