שאל את הרב - כללי
ישמעאל
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בס´ד שלום, לפי המדרש (רש´י) כאשר ראה משה שהמצרים מכניסים תינוקות של ישראל במקום אבנים לבניינים שבו ישראל ולא הבין זאת משה, אמר לו הקב´ה שאותם תינוקות עתידים לחטוא ולכן עדיף שימותו כעת כצדיקים. וכן לעניין בן סורר ומורה, אע´פ שלא היה ולא יהיה כזה בישראל, והמצווה ניתנה כדי שנקבל שכר על הלימוד, הבן הזה נסקל מאחר שהוא מתנהג לא כשורה בילדותו עתיד הוא לצאת לתרבות רעה לכן עדיף שימות כעת ללא חטא חמור (רש´י) ועל זה באה שאלתי: מדוע החישוב הנ´ל לא הובא לגבי המצאת הבאר להגר וישמעאל שאזלו להם המים. שאמרו המלאכים לקב´ה מדוע הינך מציל את ישמעאל הרי הוא עתיד להביא צרות לישראל. ענה להם הקב´ה: אני שופט אותו על מעשיו כעת, מאחר שכרגע הוא אינו חוטא הוא לא ייענש. -למה לא להורגו כעת כצדיק, לפני שיחטא? -או, למה את הדוגמאות הנ´ל לא שפטו כמו את ישמעאל? עכשיו צדיק אז יחיה.
תשובה
שלום וברכה
תפארת שלמה פרשת נח
דהנה מצינו (שם כא, יז) בבן סורר ומורה נידון על שם סופו. ואצל ישמעאל מצינו בהיפך באשר הוא שם. אך בבן סורר ומורה כבר התחיל בעבירה.
עניין הילדים היה חלק מתיקון לאנשי דור הפלגה ואין כאן מקום להאריך.
שבת שלום - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il